blog

Architecten van de toekomst: Rock9 Design

Business

Ze studeerden in de afgelopen vijf jaar af en begonnen een eigen bureau. Dapper, gedreven of toch vooral gedwongen door een ongunstig economisch klimaat? Soms worden ze de crisisgeneratie genoemd. Zijn ze slachtoffer van de crisis, of doen ze er juist hun voordeel mee? Welke uitdagingen komen ze tegen? Myrthe Buijs spreekt elke maand met de architecten van de toekomst. Dit keer: Rock9 Design.

Architecten van de toekomst: Rock9 Design

Op de bank in een strak ingericht kantoor op Strijp-S in Eindhoven spreek ik met de drie architecten van Rock9 Design. Ze zijn geen vreemden voor me. Ik leerde ze kennen in ons afstudeeratelier, en sindsdien zijn we goede vrienden. Tijdens ons gesprek hoor ik bekende verhalen, maar we praten ook over nieuwe projecten en ideeën.

Negen rotsen

Het begon twee jaar geleden, negen rotsen van de kust van Sicilië. Op vakantie, vanaf hun rots en uitkijkend over zee, besloten Dominique Geelen, Milou Piethaan en Rik Verhalle dat het er toch echt van moest komen, dat eigen bureau. Rik: ‘Het was een droom om voor mezelf te beginnen.’ Die droom ontstond vooral uit de wens om een eigen koers uit te kunnen zetten. Rik: ‘Je moet sommige opdrachten doen om je bedrijf staande te kunnen houden. Maar er zijn ook heel veel projecten die je doet omdat het leuk is. Je kunt zelf kiezen waar je je pijlen op richt. Dat is ontzettend uitdagend.’

Vrijheid

Rock9 Design ontstond tijdens de crisis en het uitzetten van een koers was daarom belangrijk: ‘De crisis geeft je vrijheid, al klinkt dat misschien raar. Juist omdat we nu zelf zo hard op zoek moeten gaan naar kansen en opdrachten, zijn we ons meer bewust dat we een koers moeten uitzetten. We moeten steeds evalueren, kritisch zijn. We zoeken overal mogelijkheden,’ legt Dominique uit.

De crisis werkte op meer manieren in hun voordeel. Milou: ‘Mensen kijken wel meer om zich heen door de crisis, ze zoeken naar iets nieuws, iets innovatiefs. Ze denken beter na waar ze hun geld in gaan steken.’

De potentiële klanten lieten zich echter niet direct overtuigen. Rik: ‘Je moet vertrouwen wekken bij mensen. Dat is makkelijker als je al projecten gedaan hebt die je kunt laten zien. In het begin loop je tegen een blinde muur op. Maar nu zijn we twee jaar verder en zien we dat die muren meer omlaag gaan. Mensen herkennen onze projecten, weten wie we zijn. Daar hebben we hard voor moeten knokken.’

Samenwerken

Wat erg hielp in het wekken van vertrouwen bij opdrachtgevers was de samenwerking die Rock9 Design is aangegaan met PLAN-S, een collectief van negen ontwerpbureaus, allen gevestigd op Strijp-S. Het collectief bundelt de krachten van ervaren ontwerpers en jong talent.

Rock9 Design kan bij de meer ervaren bureaus terecht voor advies, maar geeft daar ook iets voor terug: ‘Wij brengen in ruil daarvoor nieuwe energie in de coöperatie, vernieuwing. Samen kunnen we ook grote projecten aan,’ legt Rik uit. Met PLAN-S werkte Rock9 Design onder andere aan een paviljoen voor de Dutch Design Week. Het paviljoen werd gebouwd met sloopafval en oude kozijnen die overbleven bij wijkvernieuwingsproject Geestenberg.


Plan-S_S-Cape

Schatten

Een ander project van Rock9 Design, dat ze tevens ter gelegenheid van de Dutch Design Week maakten, was 040treasures. Dat project bestond uit een onderzoek naar de beleving van Eindhoven en een – naar aanleiding van het onderzoek samengestelde – route door de stad. Met beperkte middelen en kleine gebaren werd de aandacht op bepaalde elementen van de omgeving gelegd.


040Treasures

De interventies die Rock9 Design voor 040treasures deed zijn typerend voor de werkwijze van het bureau. Rik: ‘We zijn gewend dat architecten alleen maar bezig zijn met bouwen. Wij zien dat breder. We denken dat de architect van de toekomst meer een verbindende factor is. Iemand die plekken met mensen verbind. Iemand die ervoor zorgt dat stukken van de ruimte opnieuw geïnterpreteerd kunnen worden. Dat kan op meerdere manieren, niet alleen door nieuwe dingen te bouwen, maar ook door iets te hergebruiken, of zelfs alleen maar aan te wijzen, door de beleving van een plek te veranderen.’

Onderzoek

Rock9 Design investeerde zelf geld en tijd in het onderzoek dat ze voor 040treasures deden. Milou: ‘Als jong bureau moet je er dan wel heel bewust voor kiezen om zoiets te doen, want je hebt eigenlijk de middelen niet, en je krijgt er de fondsen niet voor.’ Daarmee bekritiseert Rock9 Design de huidige subsidieverstrekkers. Voor een jong bureau is het moeilijk om subsidies los te krijgen, omdat de regels beperkend en de procedures lang zijn. Het is een traject dat niet past bij de dynamiek van de huidige ontwerppraktijk.

Toch blijft Rock9 Design onderzoek doen. Het maakt een belangrijk deel uit van hun werkwijze. Milou: ‘Wat wij willen is op een onderzoekende manier kijken naar een gebouw. Wat is het karakter, op wat voor manier wordt het ervaren? We kijken wat het is geweest en wat het op dit moment is. Maar het moet naar de toekomst toe. Er moeten dus nieuwe dingen in. Waar wij heel erg mee bezig zijn, is dat verleden en de toekomst bij elkaar brengen.’ Rik vult aan: ‘Het gaat erom het verhaal van het gebouw voort te zetten.’

Toekomst

Ook het verhaal van Rock9 Design zet zich voort. Ze breiden hun werkveld, dat zich al uitstrekt van haalbaarheidsonderzoeken tot grafische vormgeving, verder uit. Op dit moment werken ze mee aan een onderzoek naar de mogelijkheden van virtual reality in de architectuur.

En over vijf jaar? Rik: ‘Dan hebben we een vette kerk herontwikkeld.’ Milou: ‘Sowieso een groot herbestemmingsproject gedaan.’ Dominique: ‘En een paar stagiairs gehad.’ Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via de website. Ik blijf Rock9 Design in ieder geval volgen.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels