blog

Ventura Projects toont toekomstig talent

Business

Gisteren was mijn eerste dag in Milaan. Ik begon in de binnenstad en pakte daarna de metro naar Ventura. Wat er aan design te zien is op die twee locaties verschilt van elkaar als dag en nacht. In de stad presenteren de grote designmerken zich met strak ingerichte presentaties en installaties. Bekende ontwerpers tonen hun laatste projecten. In Ventura weinig grote namen. Jonge ontwerpers presenteren hun werk, vaak het resultaat van intensief handwerk of een inventief proces, in industriële panden en garages.

Ventura Projects toont toekomstig talent

Opvallend in deze tegenstelling is de rol die de industrie en de designmerken spelen in dit verband. In Ventura zijn deze volledig (?) afwezig. Hier staan de echte autonome ontwerpers. Ze lijken erop ingesteld dat ze het op eigen houtje zullen moeten redden. Er wordt wel samengewerkt natuurlijk, maar de dromen zijn afgestemd op de kleine schaal van de wereld waarbinnen ze zich noodgedwongen bewegen.

Zucchi

Hoe anders is dat bij de grote merken. Zonder een nieuw innovatief product van een bekende ontwerper kun je tijdens de beurs niet voor de dag komen. Artemide is een goed voorbeeld van een merk dat het elk jaar voor elkaar krijgt met meerdere innovatieve producten te komen. Gino Zucchi ontwierp de prachtige lamp Inverted Shadows, waarin de ledtechnologie goed tot zijn recht komt.

 Stofje

Textiel-innovaties

In de stad toonden de Bouroullec-broers een nieuwe stoffenreeks voor Kvadrat. Prachtige kleuren en stoffen met een geweldige structuur. In de Ventura-hive toonde Jolijn Pasman in een kleine stand haar textiel-innovaties. Kleine lappen stof vol inventieve en gevoelige ideeën. Ze vertelde me hoeveel tijd gaat zitten in het bedenken en realiseren van een stuk stof. Alles moet immers met de haar beschikbare technieken en machines worden gemaakt. Qua look en feel kunnen de stoffen van de Bourroullecs en Jolijn zich met elkaar meten. Het grote verschil zit hem in de ondersteuning. Ik vroeg me af wat het resultaat zou zijn als Jolijn door Kvadrat zou zijn uitgenodigd een stof te ontwikkelen.

Wandrekje 

Naar elkaar toe groeien

Het zou mooi zijn als de werelden van de grote merken en die van de Ventura dichter naar elkaar toe groeien. Zijn er programma’s waarin grote merken zich verbinden aan opleidingen, of samenwerking zoeken met groepen jonge ontwerpers? Er is genoeg innovatiekracht om in te zetten. Daarnaast zullen technologische ontwikkelingen er steeds meer voor zorgen dat ook beginnende ontwerpers gecompliceerde materialen en technieken kunnen inzetten om hun ideeën te realiseren. En met de opkomst van crowdfunding en pre-sale constructies kunnen ontwerpers zelf de markt bereiken. Wellicht komt er een dag dat grote merken niet meer nodig zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels