blog

Afscheidsblog

Business

Dit is mijn 65e en ook – voorlopig – laatste blog voor de Architect. Op 1 oktober 2008, negen dagen na mijn eindcolloquium aan de TU/e, startte ik hier als vakredacteur architectuur. Twee jaar later schreef ik mijn eerste blog. Bijna 5 jaar en 55 magazines later neem ik ontslag voor een nieuwe baan als marketing & business developer bij architectenbureau Kraaijvanger. Tot zover de droge feiten.

Afscheidsblog

 

Hieronder een ‘sappiger’ verhaal over het hoe en het waarom.

Crossmediale journalistiek, verhalen maken, redactievoering, reportages, formulebepaling, jaarcongressen, Meet de Architect @ Pakhuis de Zwijger, Bouwhuis @ de Bouwbeurs, content marketing, bloggen, opinieartikelen, projectbesprekingen, netwerken, uitgeven, organisatie, vormgeving, bladspiegels, selectie, productontwikkeling, jurering, aansturen van auteurs en fotograferen, nieuwsgaring en award shows: het zijn allemaal zaken waar ik me de afgelopen jaren in heb verdiept en ontwikkeld, naast het opdoen van enorm veel kennis van de Nederlandse architectuur .

Redactionele aandacht

Het meest bijzondere aan werken op een redactie vond ik dat je iets te bieden hebt waar architectenbureaus en toeleveranciers geen genoeg van kunnen krijgen, namelijk: redactionele aandacht. En dat tegelijkertijd is precies waarmee je als redactie jezelf naar je doelgroep toe van andere media onderscheidt. Je inhoudelijke keuzes zijn cruciaal voor je positionering. Om goede keuzes te kunnen maken, om te verrassen en te inspireren, is het noodzakelijk dat je veel informatie tot je krijgt, bepaalde dingen met elkaar in verband brengt en het verhaal achter het verhaal vindt.

Accept invitation

Dat ik door dit begerenswaardige bezit via LinkedIn meer dan duizend ‘invitations’ kreeg van architecten die ik nog nooit had ontmoet, gesproken of gemaild, kwam me dan ook goed van pas. Sommige mensen hanteren in het accepteren van deze uitnodigingen een streng beleid. Ik niet. Ik geloof in de kracht van contacten, netwerken en verbinden. Het kwam voor dat status updates van onbekenden interessante aanleidingen waren voor redactionele aandacht of dat ik waardevolle reacties kreeg op oproepjes.

Welcome to the new world

Tussen de dag dat ik begon en de dag dat ik afscheid nam – 8 juli j.l. was mijn laatste werkdag – is in de architectuur veel veranderd. De architectuurwereld beleefde eind 2008 haar laatste hoogtijdagen, maar na onstuimige groei kwam diepe crisis. Lang hoopte iedereen dat deze verwoestende storm vanzelf over zou waaien, maar vele ogenschijnlijk gevestigde forten en duurzame huisjes zijn om. Nu het stof weer is gaan liggen, is er een nieuwe realiteit met ‘nieuwe’ vakgebieden: (market) research, business development, marketing en communicatie.

Goede architectuur maken

Maar ook al zijn de omstandigheden anders, het doel van veel architectenbureaus is – gelukkig (!) – nog steeds hetzelfde: goede architectuur maken. Om dat te kunnen doen, word je slechts in uitzonderlijke gevallen gebeld zoals vroeger. Je moet serieus aan de slag waarbij bovengenoemde vakgebieden te relevant zijn om op een onprofessionele manier ‘ernaast’ te doen. Want er is maar één manier om als architectenbureau je voortbestaan te garanderen: op de wensen en behoeftes van je opdrachtgevers en/of gebruikers een innovatief en kwalitatief antwoord geven dat van toegevoegde waarde is.

Research en business development 

Hiervoor is het van belang kennis te vergaren over nieuwe innovaties, de laatste trends en mogelijke markten en opdrachtgevers – in deze context wordt dit ‘research’ genoemd. Business development zorgt ervoor dat je deze kansen omzet in bijvoorbeeld productontwikkeling, expertisevorming en positionering, wat uiteindelijk moet leiden tot nieuwe opdrachten.

Sales

In een fascinerend interview door Kasper Worm-Petersen op GRASP met Sheela Søgaard, CEO bij Bjarke Ingels Group (BIG), vertelt ze hoe ze ervoor zorgde dat dit architectenbureau vijf jaar geleden niet failliet ging, maar tot nu toe is gegroeid van 40 naar 160 werknemers. Een van de eerste dingen die ze opzette was een business developmentteam: ‘which was basically a sales team, but “people like the term business development better”, as she puts it.’  

Eigenaarschap

Het vertellen van inhoudelijk sterke verhalen (content marketing) maakt dat je eigenaar wordt van bepaalde expertise gebieden – opgeleverde projecten fungeren als ‘levend bewijs’ – (lees mijn blog ‘Vertellen in plaats van vertalen’). Door de opkomst van het internet heb je geen krant, tijdschrift, radio- of televisieprogramma meer nodig om deze verhalen de wereld in te sturen. Geïnteresseerden volgen je of ze googlen hun vraag en komen bij jou uit.

Journalistiek versus architectuur

Dankzij sociale media, nieuwssites, YouTube, blogs en e-mailings hebben de traditionele mediakanalen als informatiebron of doorgeefluik hun functie verloren. In die zin zit de journalistiek in hetzelfde schuitje als de architectuur. Ook journalisten moeten hun toegevoegde waarde inzichtelijk maken.

In zijn inaugurele rede voor de Universiteit van Groningen stelt hoogleraar journalistiek Jeroen Smit: “Er vindt een dramatische verschuiving van de macht plaats. In een door de vraag, door de consument geregeerde omgeving, kan een uitgever, een redactie of een journalist maar op een manier overleven: heel goed naar dat publiek luisteren en echte vernieuwende kwaliteit leveren.” Een paar kleine wijzigingen en zijn quote is toepasbaar op de architectuur.

Van beschouwend naar participerend

In mijn nieuwe baan kom ik aan de andere kant van de lijn te staan; in plaats van beschouwend word ik participerend. Tegelijkertijd gelden dezelfde soort vraagstukken als in de journalistiek. Ik kom dichterbij de praktijk van het vak te staan waarvoor ik ben opgeleid. Een vak waar ik in geloof en waar volgens mij de kennis en vaardigheden die ik als vakredacteur bij de Architect heb opgedaan van toegevoegde waarde zijn. Ik kan niet wachten om te beginnen aan een functie die volop kansen biedt en me de ruimte geeft mijn eigen overtuigingen in de praktijk te brengen.

  Als afscheidscadeau kreeg ik onder andere deze geweldige cartoon gemaakt door Pieter Bedaux.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels