blog

Vertellen in plaats van vertalen

Business

De oude wereld waarin architecten een PVE vertalen bestaat niet meer. In plaats daarvan moeten architecten verhalen vertellen. Verhalen over hun expertise, waarmee ze zich onderscheiden en hun kunde inzichtelijk maken. Vooral internet biedt hiervoor veel kansen.

Vertellen in plaats van vertalen

 

 

“Het is momenteel van belang om achter de wensen van opdrachtgevers en gebruikers te komen. Verplaats je in hun wereld. Waar hebben zij behoefte aan?” Volgens Jan Bakers moeten architecten hiervoor op alle facetten meedenken. Niet alleen ruimtelijk, programmatisch en bouwtechnisch, maar ook strategisch en economisch. “Je moet een positie innemen die aan de kant van de opgave zit”.

Verhalen vertellen

Ik was een middag met Bakers op pad. Wat mij elke keer opvalt wanneer ik hem ontmoet, is dat hij weet hoe hij alle belangrijke informatie verwerkt tot een coherent verhaal en het vervolgens zo vertelt dat je hem gelooft. Daarnaast neemt hij niet alleen jou mee in zijn verhaal, maar ook andere betrokken partijen, dankzij zijn brede focus en doordat hij weet wie waar naar op zoek is.

Content marketing

Het op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier vertellen van inhoudelijk sterke verhalen, ofwel storytelling, is een belangrijke stap naar of een nieuwe opdracht – of een publicatie die indirect leidt tot werk. In vaktermen heet dit ook wel content marketing. De content is het verhaal, de marketing is de manier waarop je het vertelt met als doel: conversie (omzetting) naar een opdracht.

Naast het feit dat je als architect op veel facetten moet meedenken om te komen tot goede content voor een overtuigend verhaal, is de manier waarop je het vertelt van groot belang. Veel architecten onderschatten de kracht hiervan voor mijn gevoel. Veelal blijven ze hangen in wollig taalgebruik dat vooral binnen de eigen vakgemeenschap waardering oogst, maar daarbuiten vrij weinig. Natuurlijk is het van belang om intern het vakinhoudelijke debat te voeren, maar je moet tevens naar buiten wil je potentiële opdrachtgevers bereiken.

Architectuur als toeristische attractie

Waarom wordt er maar weinig over architectuur geschreven in het financiële of wetenschappelijke katern? In de dagbladen wordt architectuur vooral als toeristische attractie neergezet. Je kunt dit natuurlijk de media kwalijk nemen, maar ook zij werken veelal met verhalen die ze tot zich krijgen. En architecten zoeken vooralsnog vaak de media op met: “kijk wat voor geweldig gebouw ik heb opgeleverd.”

Dat is vanzelfsprekend ook nieuwswaardig, maar volgens mij liggen er voor architecten kansen wanneer ze zich tevens met hun kunde profileren. Projecten zijn hiervan geweldige illustraties.

Het is toch interessant om te weten hoe architecten met hun ontwerp kunnen bijdragen aan kostenefficiëntie? Aan een hogere productiviteit bij werknemers? Aan lagere energiekosten? Aan snellere, nieuwe manieren van bouwen? Of aan een veiligere publieke ruimte?

Goed voorbeeld doet volgen?

In die zin zijn Hans Vermeulen en Hedwig Heinsman van DUS Architects op de goede weg met hun optreden in De Wereld Draait Door. Daar presenteerden ze afgelopen maandag hun innovatieve onderzoek naar de toekomst van 3Dprinten, met het – als het even lukt – eerste 3D-geprinte huis. Dit deden ze niet zelfingenomen, of onbegrijpelijk, maar enthousiast en openhartig. Iedereen in de zaal en voor de tv hing aan hun lippen.

Noemenswaardig is dat ze dit onderzoek zien als een team effort – iedereen met goede ideeën mag meehelpen – in plaats van iets dat alleen van henzelf is. Hierdoor hoeven ze ook niet geheimzinnig te doen, maar communiceren ze op een open en transparante manier.

Online verhalen vertellen

Goed, op tv komen met je ontwerp of onderzoek en al helemaal bij DWDD is niet voor elke architect weggelegd. Al denk ik wel dat Bakers het goed zou doen aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk.

Mocht hij echter niet worden uitgenodigd – die kans blijft nou eenmaal klein – dan zou hij ook eens kunnen overwegen om online zijn verhalen te vertellen. Gezien zijn website en de aanwezigheid op social media van zijn bureau valt daar nog een hele hoop te halen, zoals het geval is bij heel veel architectenbureaus.

Corporate blog

Op het wereldwijde web kun je op een relatief eenvoudige manier je verhalen kwijt aan een groot publiek. Via verschillende platforms zoals WordPress en Tumblr start je binnen no-time een gratis blog.

De uitdaging is zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dit doe je ‘ouderwets’ door het mailen van persberichten naar verschillende redacties, maar tevens door het opzetten van onder andere een Twitteraccount, een Facebookpagina, een YouTube-kanaal en een LinkedIn-pagina. Want nog beter is het wanneer jouw verhalen worden doorverteld, doordat ze door je fans/followers worden gedeeld aan hun netwerk via social media. En wanneer je echt een goed verhaal goed vertelt: krijg je publiciteit in een krant, tijdschrift of tv-programma.

Tien tips!

Lijkt het je wat? Hieronder staan tien tips waarop je online verhalen kunt vertellen:

  1. Mensen zijn gek op lijstjes. Maak bijvoorbeeld een lijstje met de meest duurzame interventies die je hebt toegepast in je ontwerpen.
  2. Vertel niet alleen maar succesverhalen. Mensen gaan prat op mislukkingen en negatieve verhalen. Maak bijvoorbeeld een lijstje met tien fouten die je moet proberen te ontwijken gedurende het ontwerpproces.
  3. Infographics. mooie plaatjes die een verhaal vertellen, zijn inzichtelijk en makkelijk te delen.
  4. Je hoeft niet alles zelf te bedenken. Stel bijvoorbeeld een artikel samen van een bepaald onderwerp met het beste wat erover is verschenen in andere media.
  5. Breng nieuws, maar dan ook echt nieuws. Niet elke fase in het ontwerpproces, zoals de afronding van het VO of het DO, is het waard om wereldkundig te maken, maar lever je de lokale basisschool op dan is dat wel degelijk nieuws!
  6. Maak nieuws door onderzoek te doen in een expertise gebied waar jij in wilt werken. Door jezelf eigenaar te maken van een bepaald onderwerp en met nieuwe kennis naar buiten te treden, werk je aan je profilering.
  7. Goed beeld verleid. Zorg daarom voor professionele fotoreportages van je opgeleverde gebouwen, gelikte renders van je plannen of vertel bijvoorbeeld een beeldverhaal over de (voorgenomen) herbestemming van een voormalig kantoor.
  8. Video’s worden door Google 50 keer beter gewaardeerd dan geschreven tekst. (Uiteindelijk vergroot je je bereik ook door goed vindbaar te zijn via Google. Iedereen googelt, van de particulier tot de ziekenhuisdirecteur) Daarnaast kijken mensen liever dan dat ze lezen. Een rondleiding door een gebouw leent zich hier perfect voor.
  9. Deel je presentaties. Dit doe je op een gemakkelijke manier via Slideshare. Deze verspreid je op een gemakkelijke manier via Twitter en Facebook net na het evenement waar je aanwezig bent geweest.
  10. Kom met statistieken en feiten die je verhaal ondersteunen.

 

————————————————————————————————————————–

Reacties:

 

Beste Merel,

Ik ben helemaal met je eens, het ontbreekt mij (geen excuus) inderdaad aan het goed gebruik maken van sociale media, dat gaat en moet dus veranderen. Niet alleen op de eerste plaats geloof ik dat er voldoende kansen liggen op ons vakgebied, ‘create your own business’. Architecten moeten meer dan ooit ondernemers zijn en DUS is hier een heel goed voorbeeld van.

Het woord ‘architect’ blijft beladen, iedere keer als ik vertel dat ik architect ben, moet ik me verantwoorden of ik nog wel voldoende te eten heb. Wellicht dat we een nieuwe term moeten bedenken voor ‘onze’ veelzijdigheid, ‘architect’ is immers een Grieks woord.

Daarnaast maakt het begrip ‘architectuur’ hoogtij dagen door, let maar eens op de bezoekers aantallen op de komende Dag van de Architectuur, dat neemt elk jaar toe, dus het leeft!

In mijn achterhoofd blijft ook de term ‘verdienmodel’ rondzingen, die term viel tijdens ons autoritje. Het overeind houden van een bureau op basis van het maken van 3D prints en schrijven van blogs is nou eenmaal geen sinecure. Het BNA jaarverslag 2012 doet vermoeden dat we er nog lang niet zijn. Ondanks dit vooruitzicht voel ik me buitengewoon senang in mijn rol als architect.

Hartelijke groet,

Jan Bakers

————————————————————————————————————————–

Ook reageren? Mail naar m.pit@sdu.nl en je reactie wordt hieronder geplaatst. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels