blog

Douchen op kantoor!

Business

Als ontwerper wordt er vaak van ons verwacht dat we creatief zijn en met die ideeën komen die het onmogelijke mogelijk maken. Met die verwachting hebben we geen enkel probleem, nog sterker, we zijn ervan overtuigd dat het juist de creativiteit is die ons in veel gevallen bij de innovatieve oplossingen brengt. Wat lastiger is is de tijdsdruk waaronder we onze creativiteit moeten aanboren. De juiste oplossing moet liever gisteren dan vandaag op tafel komen te liggen.

Douchen op kantoor!

Zo zijn we regelmatig onderdeel van ‘creatieve’ brainstormsessies waarin we, in een vaak slecht geventileerde ruimte en onder bepaalde druk een haalbare business case of ontwerp op tafel proberen te leggen. Alle experts bij elkaar in een ruimte en aan de slag! Hiervoor worden dan speciale processen bedacht zoals de ‘20-minuten-aanpak’ waarin na 20 minuten concentratie, de creativiteit ‘los komt’ en ideeën ten overvloede op tafel komen.

Niets ten nadele van dit soort sessies, maar terwijl ik dan terug naar huis rij komen de de eerste nieuwe ideeen naar boven borrelen. En nog sterker, een dag later tijdens mijn douche-sessie na intensief sporten komen de ècht waardevolle ideeën naar boven. Ik vraag me dan ook regelmatig af waarom dit niet tijdens de brainstormsessie de dag ervoor gebeurde.

Na wat onderzoek blijkt dat zodra we bewust gaan zitten om goede concepten te bedenken we het rationele rechter deel van onze hersenen gebruiken. We spreken onze expertise aan en wegen alle voor- en nadelen tegen elkaar af. De hoeveelheid beschikbare informatie is beperkt en zijn met name geneigd om te denken in beperkingen.

Zodra we onder de douche staan en eigenlijk onze hersenen de ruimte geven om aan ‘niets’ te denken, maken we gebruik van onderbewustzijn en onze linker hersenhelft. De beschikbare informatie is hier vele malen groter (200.000 x) en wordt gevoed door onder andere ervaringen, emoties en herinneringen. Met name onze ervaringen dragen in enorme mate bij tot het vinden van de juiste oplossingen. Hier denken we in kansen en mogelijkheden.

Douchen op kantoor 

Nu ik en ook jij dit weet, is het eigenlijk raar dat we elkaar opsluiten tijdens ‘creatieve sessies’. We moeten veel meer de ruimte opzoeken en elkaar de tijd geven om aan ‘niets’ te denken. Elke werkruimte voorzien van een douche gaat wellicht te ver, maar onze werkomgeving inrichten met meer afleiding en plekken om aan ‘niets’ te denken lijkt toch meer dan logisch.

Zou dat ook niet de reden zijn dat bedrijven zoals Google, Facebook, TBWA (NY) en HOK (Londen) gekozen hebben voor een ‘creatieve’ werkomgeving? Het bieden van de juiste omgeving maar ook van de tijd resulteert in nieuwe ideeën en het vinden van innovatieve oplossingen. En mocht jij niet zo’n werkomgeving hebben pak dan je eigen ‘creatieve’ ruimte door langere douche-sessie, een uitgebreide wandeling of zoek expres de file eens op!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels