blog

Geef me je budget!

Business

We hadden een stevige discussie op kantoor toen we in competitie met drie anderen, een offerte mochten schrijven voor een mooie opdracht. “Wat denk je dat de opdrachtgever voor budget heeft? €5.000? Of toch €25.000?” De uitvraag goed gelezen, de tekst uitgeplozen, nagekeken wat er speelt. Ook hebben we de opdrachtgever gevraagd om iets van zijn budget prijs te geven, maar daar wou hij niet aan: “Ik wil weten hoe de markt reageert op mijn vraag.”

Geef me je budget!

 

Het resultaat van de aanbesteding laat zich raden. Net als bij ons hadden de mede-inschrijvers ook een flinke discussie over het echte probleem van de opdrachtgever, en hoeveel geld hij in zijn hoofd had voor de oplossing voor zijn (nog niet gedefinieerde) probleem. We zaten er allemaal naast. Wij offreerden €7.500, de drie andere inschrijvers zaten met hun offerte tussen de €5.000 en €25.000. De opdrachtgever bleek een fractie van dit bedrag in zijn hoofd te hebben. Hoe kan dit?

Keuzes maken op basis van kwaliteit of van geld?

Het moet en mag niet altijd over geld en budget gaan; kwaliteit, dat vinden we belangrijk. Geld (of beter: budget) is een resultante van de vraag en de oplossing die wij bieden om een vraag op te kunnen lossen. Het is de uitkomst van onze interpretatie van de vraagstelling. Onze ervaring is dat opdrachtgevers veelal op basis van de factor ‘geld’ keuzes maken voor een opdrachtnemer. Daar is helemaal niets verkeerd aan op voorwaarde dat je de ‘uit-vraag’ maar helder en eenduidig opstelt.

Maar waarom is het dan zo dat de opdrachtgever niet zijn budget wil prijsgeven? Is dat werkelijk omdat hij het niet weet? Of hoopt hij door een vage uitvraag te generen dat er een grapjas tussen zit die voor €15 per uur de klus gaat klaren?

Budget zo goed mogelijk besteden

Volgens ons moet dit anders. Wij vragen altijd aan onze (potentiele) opdrachtgever wat zijn budget is. Met dit budget kunnen we zoeken naar creatieve oplossingen om het zo goed mogelijk te benutten.

•    Als er €500 beschikbaar is, gaan we goed lunchen op een mooie locatie. Verder niks.

•    Als er €5.000 is gaan we (naast een goede lunch) flink aan de bak om een stevig onderzoek te doen, een paar eerste schetsen te maken en achterop een sigarenkist te rekenen.

•    Voor €20.000 kunnen we een serieuze CAD tekeningenset opstellen, voortreffelijke handschetsen maken, gaan we veelvuldig in overleg en leveren we een top-document op waarmee de volledige businesscase is beschreven op basis van onderbouwde financiële parameters. We komen met een haalbaar en realistisch plan.

Goede opdrachtnemer vraagt om het budget

Iedere goede opdrachtnemer zou zijn opdrachtgever moeten vragen om het beschikbare budget en op basis daarvan een eerlijke, open en creatieve offerte maken. Dan kun je nog steeds onder het budget duiken (als je dat heel graag wil en daarmee je eigen bedrijf ten gronde richt), maar dan kan de opdrachtgever weer op kwaliteit, aanpak en inhoud selecteren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels