blog

Beroepservaringperiode?

Business

Met een volledig gelogen Curriculum Vitae kun je natuurkunde docent worden. Dat toonde de aflevering op 1 april van RamBam aan. Misschien gaat iets dergelijks nog even op voor architectuurstudenten, maar dat is niet voor lang, want binnenkort is daar de Beroepservaringperiode (BEP) die de kloof tussen praktijk en studie overbrugt.

Beroepservaringperiode?

 

Opvallend is dat veel studenten die straks hiermee te maken krijgen, nog nooit van de BEP hebben gehoord. Degenen die ik sprak, hebben eerst uitleg nodig over de inhoud van het programma. Daarna volgen er al snel een tal van (kritische) vragen.

“Ik vind het moeilijk een oordeel over de BEP te geven. Ik weet er nog niet veel van af.”

“Ik vind het positief dat ze praktijkervaring wettelijk eisen, maar kan de studie dit niet opnemen in hun programma? Vinden ze de kwaliteit van de afgestudeerden niet goed genoeg? Oftewel: voldoen de opleidingen niet?”

“Ik twijfel sterk of de BEP de goede manier is om kwaliteit te waarborgen. De architectenbureaus zijn niet gek, ze weten wat kwaliteit is, en bij een overschot aan goede stagiaires/net afgestudeerden is er minder noodzaak tot het aannemen van ‘getitelde’ architecten. Onbetaalde stages en BEP gaan getitelde jonge architecten in de weg zitten.”

“Het lijkt me fijn om twee jaar te worden begeleid door een mentor, maar wie garandeert een dergelijke werkplek?”

“Ik ben er bang voor dat de net afgestudeerden uitgebuit worden. Moeten net afgestudeerden straks tegen lage lonen de mindere klusjes doen?”

Onderwijsinstellingen

Faculteit Bouwkunde van de TU/e zegt wel de studenten te hebben geïnformeerd en wijst naar een artikel dat vorig jaar verscheen in het magazine van studievereniging Chepos over de Beroepservaringperiode. Studieadviseur Buurke stelt dat naar aanleiding hiervan hij maar weinig vragen of reacties van studenten ontving. Het is dan ook zeker nodig  de BEP mee te nemen in het voorlichtingsprogramma.

Hetzelfde hoor ik van de TU Delft, ook daar leeft het onderwerp nog niet. Ondanks dat het tweejarige traject er al tientallen jaren aan zit te komen, lijken studenten zich nog steeds niet bezig te houden met de BEP. Komt dat omdat de architectentitel minder belangrijk is geworden voor de student?

Architectentitel

Het tegendeel bewijzen de volgende reacties:

“De architectentitel is zeker belangrijk voor mij. Ik heb er straks zes jaar voor gestudeerd!”

“Alleen ‘ontwerper’ zijn is gebakken lucht. De titel laat expertise zien.”

Taak voor de student

Ook al is er al veel geschreven over het onderwerp,  de architecten van de toekomst houden zich er maar weinig mee bezig. Als de student zich direct na zijn studie wil inschrijven in het architectenregister, moet hij wel weten waarom dit gewenst is en wat daarbij komt kijken. Het vinden van een mentor kan bijvoorbeeld een stuk eenvoudiger zijn, als de student tijdens een eventuele stage al onderzoekt hoe dat bureau tegen het mentorschap aankijkt. Het is dan ook zaak van de student zich te gaan verdiepen in hun toekomst en er ligt een taak bij de faculteiten hen hierop te wijzen. De meeste vragen worden beantwoord op de website van het Architectenregister of op die van de Beroepservaring.

Informeer jezelf goed en beslis dan of je later de titel architect op je Curriculum Vitae wil zetten.  Wees in ieder geval voorbereid!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels