blog

Architectenkeuze en Europese aanbesteding

Business

Door de afname van het aantal aanbestedingen wordt het voor opdrachtgevers en de hun begeleidende managementbureaus steeds lastiger om op een goede manier te komen tot een architectenkeuze. Waren de selecterende partijen een paar jaar geleden nog blij als zich tien kandidaten meldden, bij recente selectie dienen zich soms zeventig partijen aan. Dan worden onderscheidende selectiecriteria steeds lastiger, schreef de architect Syb van Breda me vlak voor de Kerst.

Architectenkeuze en Europese aanbesteding

Als voorbeeld noemt hij de selectieleidraad die door de Brink Groep uit Eindhoven is opgesteld voor de nieuwbouw van het politiebureau te Doetinchem. Zo kun je als deelnemende architect in de voorselectie de meeste punten verwerven, als je gedurende de afgelopen drie jaar drie politiebureaus of justitiële inrichtingen hebt ontworpen, die zijn uitgerust met cellen niet zijnde ophoud- of verhoorkamers.

‘Ik ben benieuwd wie dan boven komt drijven met de meest onderscheidende cel’, schrijft Van Breda met aan sarcasme grenzende ironie. ‘Na twintig jaar in het vak begin ik me langzamerhand af te vragen waarom ik geen projectmanager ben geworden. Dan mag je voor je opdrachtgever dit soort onzinnige constructies verzinnen en ook nog “ruimte voor ambitie” op je selectiedocument schrijven.’

Kempe Thill Blog Europese aanbestedingen 

Van Breda’s hartenkreet sluit aan op een lange reeks klachten die je in architectenkringen vaak hoort en die variëren van veel te hoge omzet- en ervaringseisen tot het moeten overleggen van een accountantsverklaring. Hoe betrekkelijk deze zijn, bleek onlangs in Leuven, toen Atelier Kempe Thill samen met Osar uit Antwerpen en DGMR uit Arnhem een Europese aanbesteding voor een groot universitair onderzoekslaboratorium en onderwijsgebouw won. Het laat zien dat door strategische allianties aan te gaan, iedereen Europese aanbestedingen kan winnen.

Kempe Thill Blog Europese aanbestedingen 

Echter het door Van Breda aangekaarte selectieprobleem is daarmee niet opgelost. Kern van het probleem lijkt te zijn, dat de bureaus louter worden beoordeeld op zakelijke criteria, terwijl architectonische waarden nauwelijks worden meegenomen. De grote uitdaging voor adviseurs lijkt daarmee te zijn de opdrachtgever vertrouwd te maken met beide aspecten van de projecten die zij wensen. Naar mijn gevoel liggen hier unieke kansen voor die adviseurs die als geen ander de dilemma’s van goed opdrachtgeverschap onder ogen durven zien.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels