artikel

Maciek Piasecki: “De Architect heeft een enorme potentie”

Business

Door Harm Tilman – Afgelopen week werd bekend dat Maciek Piasecki (1984) per 1 juni 2018 is benoemd tot uitgever Vastgoedmarkt & de Architect bij de uitgever van vakinformatie Vakmedianet in Alphen aan den Rijn. Eerder werkte hij binnen Vakmedianet als salesmanager voor onder meer de titels Vastgoedmarkt, de Architect en Cobouw. Wie is hij, wat ziet hij als zijn belangrijkste uitdagingen, waar staan we over drie jaar?

“Ik werk nu twaalf jaar in de uitgeverij en ben werkzaam geweest in commerciële functies, met gevoel voor productontwikkeling en creativiteit. Als uitgever ga ik me nu ook bezig houden met andere uitgeefpijlers. Ik ga me richten op de kwaliteit van de content, de vraag langs welke kanalen we die gaan verspreiden en vooral hoe we van nog meer toegevoegde waarde kunnen zijn voor architecten.”

Kansen

“Voor de Architect willen we ook jongeren meer aan ons platform verbinden. Onze ARC Jong Talent Award laat zien dat we daarin succesvol zijn. Bovendien zien we dat de website en social media kanalen in toenemende mate bezocht worden door studenten en jonge architecten. Daar wil ik op voortborduren.

Duidelijk is dat architecten graag met elkaar in contact komen en informatie willen delen. We doen dit al op verschillende manieren maar ik wil dit graag verder uitbouwen en versterken. Een goed voorbeeld vind ik het recente, exclusieve projectbezoek aan EPO in Rijswijk. Dit hebben we samen met Dam & Partners Architecten georganiseerd. De top van de Nederlandse architectuur was hierbij aanwezig. Inhoudelijk sterk, met aansluitend volop netwerk gelegenheid tijdens de borrel.”

Uitdagingen

“Architecten spelen de laatste jaren, mede onder invloed van de crisis, een minder grote rol bij de realisatie van projecten. Gezien de huidige opgave ligt het voor de hand dat de rol van de architect als bouwheer binnen het proces juist weer wordt versterkt.

Je ziet architecten steeds vaker het voortouw nemen binnen het bouwproces om de verschillende disciplines met elkaar te verbinden. Ook zie je architecten zich opstellen als ontwikkelende architecten of zelfs helemaal de rol van ontwikkelaar op zich nemen. Ik ben ervan overtuigd dat we daar met de Architect ook een rol in kunnen spelen. Wij willen de architect ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden en helpen om in contact te komen met potentiële opdrachtgevers.”

Kanalen

“Met de Architect wil ik verder inzetten op onze multimedia strategie waarbij de nadruk zal liggen op onze ‘online first’. Daarbij moeten we goed bedenken welke content past bij welk kanaal. Het dubbeldikke magazine dat we het afgelopen jaar opnieuw gelanceerd hebben is een prachtig voorbeeld waarbij je ziet hoe alles in elkaar grijpt.

Het magazine omvat zo’n 200 pagina’s met prachtige fotografie, renders, verdiepende interviews en meer. Een feest voor architecten om te lezen. Hierin komen de thema’s, projecten en bedrijfsvoering samen die we daarvoor op verschillende plekken hebben belicht en besproken. Uit de markt krijgen we hierover zeer positieve reacties.”

Maciek Piasecki

Maciek Piasecki Beeld Anne Hamers

Onderscheid

“Wat mij onderscheidt is dat ik al een flink tijdje in de architectenwereld rondloop en een behoorlijk netwerk heb opgebouwd. Ik wil samen met de hoofdredacteur dicht tegen onze lezers aanstaan en met onze producten inspelen op wat ze willen en waarmee we hen echt versterken. Mijn ambitie is om de Architect in drie jaar uit te bouwen tot een onmisbaar platform voor ondernemende architecten.”

Transformatieplein

“Op het Transformatieplein bieden we architecten de unieke mogelijkheid zich te presenteren aan commerciële vastgoed bedrijven. Dit doen we in nauwe samenwerking met Vastgoedmarkt. Zo kunnen ze zich vertrouwd maken met de problematiek, de kansen en de uitdagingen die daar spelen.

Uit de massale interesse van architectenbureaus die op ons plein staan, blijkt dat hier duidelijke behoefte aan is. We doen dit al een aantal jaren, maar we zien nu een verschuiving optreden van de transformatie van objecten naar gebiedsontwikkeling. De Gemeente Den Haag vraagt ons bijvoorbeeld om haar hoogbouw strategie met marktpartijen te delen.”

ARC

“Ik vind dat we trots mogen zijn op onze jaarlijkse ARC Awards. Daarvoor hadden we een evenement dat primair op de interieurarchitectuur was gericht. Door het faillissement van onze toenmalige partner waren we gedwongen daar een punt achter te zetten. We hebben direct daarna een evenement opgezet dat alle pijlers van stoel tot stad omvat. Ik ben dan ook heel blij met de uitbreiding in de vorm van de ARC Development Award die we samen met RED doen.

ARC is wat mij betreft een evenement voor alle groepen, voor zowel gevestigde als aanstormende ontwerpers en architecten. Afgelopen jaar hadden we een record aantal inzendingen en een geweldige awardshow met ruim 400 gasten. Het is niet voor niets dat we de ARC Awards omschrijven als de meest toonaangevende architectuurprijzen van Nederland en Vlaanderen

Communicatie

“Naast online en print zijn de evenementen voor ons belangrijk. Afgelopen periode hebben we met de projectbezoeken laten zien dat we daar goed in zijn. We heten de Architect en we zitten heel dicht tegen ze aan. Deze week zijn we aanwezig op het Transformatieplein, maar bijvoorbeeld ook op Design District waar we een panel organiseren over het ontwerp van een duurzame werkomgeving. We zijn van plan die rol verder uit te bouwen met één-op-één gesprekken, ronde tafels en panels om zo de markt nog meer te betrekken bij de Architect.”

Kracht van het merk

“Het merk ‘de Architect’ is sterk. Wat ik merk als ik bij architecten kom, is dat de Architect op handen wordt gedragen. Ondanks dat het merk al meer dan 40 jaar bestaat heeft het nog steeds een enorme potentie om verder te groeien. Wat dat betreft ben ik blij dat we bij Vakmedianet zitten. Deze uitgeverij is voor de Architect een ‘match made in heaven’. We hebben alle tools in handen om de Architect verder uit te bouwen en een nog krachtiger platform neer te zetten.”

Reageer op dit artikel