nieuws

Kritische opdrachtgevers, competente leveranciers en overheidseisen

Architectuurproducten

Kritische opdrachtgevers en competente leveranciers. Dat heeft de bouw nodig om duurzaam te worden. En om op gang te komen, is er behoefte aan overheidseisen. Dit was de conclusie van het debat ‘Duurzaamheid begint bij het ontwerp’ dat CRH hield op Ecobouw.

De toeleverancier aan de bouw had een ambitieus programma samengesteld, dat begon met een sessie over het ontwerp van de omgeving, gebouwen en producten, om vervolgens het ontwerp van het bouwproces en de productieketen aan de kaak te stellen.

“Maarten van Rossem vertelde op het openingsdebat van de Dutch Green Building Week dat de enorm toegenomen veiligheid in auto’s ook niet zomaar is ontstaan”, memoreert directeur duurzaamheid Harry Cremers van CRH Europe aan het einde van de middag. “En ook niet door moeite die de industrie zelf deed. Het eerste initiatief voor een autogordel kwam van Mercedes, maar de bal ging pas rollen toen de overheid veiligheidseisen ging stellen en daarop handhaafde.”

Uiteindelijk heeft dwang dus de doorslag gegeven. Deze conclusie sluit aan bij de resultaten van het onderzoek dat Cobouw voor de zomer hield naar het belang dat bouwers hechten aan duurzaamheid. Bijna alle respondenten gaf te kennen graag duurzaam te willen bouwen. De opdrachtgever wilde echter niet betalen. De aloude oplossing: regels en eisen die de consument de goede kant op dwingen en die oneffenheden in de zakelijke markt gladstrijken. Als de concurrent het ook doet, kost het immer relatief niets extra.

Afvalmeubels en bamboe spijlen

Het symposium liet een aantal voorbeelden zien van duurzame projecten die zonder overheidssteun worden gerealiseerd. In het initiatief Newaste, maakt Bastiaan Tolhuijs bijvoorbeeld meubels van het afval van Heras Hekwerken. “Wij gooien op jaarbasis best veel staal weg”, vertelt managing director Dennis Gouka van het bedrijf. “We kopen bijvoorbeeld lengtes van 2 meter en gebruiken 180 centimeter. Die laatste 20 centimeter ging altijd naar de afvalverwerking. Maar toen vroeg Bastiaan of hij dit afval mocht hebben om meubels van te maken. Een mooie manier om iets goeds te doen met je afval. Bovendien werkt zoiets positief door naar de binnenkant van je organisatie, want het inspireert daar weer de mensen die het moeten doen.”

  

Of het nou door deze meubels komt of door iets anders, Heras is onlangs gestart met een aantal verrassende duurzame initiatieven, zoals een hek met bamboe spijlen, een hek dat zonne-energie opwekt, en hekken met vogelhuisjes. Het bamboe hek gaat komende maand de markt in. Gouka: “Dat hek roept een goed gevoel op. Mensen lopen er naar toe en voelen eraan… Het is alleen wel moeilijk om die vooruitstrevendheid door te trekken. Want als je echt een grotere sprong voorwaarts wilt maken, moet je een paar miljoen investeren. En dat doe je pas als je een sterk gevoel hebt dat een bepaald materiaal voor langere tijd de toekomst heeft. Maar hoe moet je dat weten?”

Verzameld transport in pallet-containers 

Een ander slim duurzaam initiatief werd een week geleden gelanceerd door CRH Bouwmaterialen. Deze CRH-dochter heeft een manier bedacht om de transportbewegingen van en naar bouwplaatsen terug te brengen: Bouwbewust. Want nu er kleinschaliger wordt gebouwd en veelal in de binnenstad, wordt transport een serieus probleem. “Transport is goed voor 1 procent van de CO2 uitstoot in Nederland en 50 procent van het transport is bouw-gerelateerd”, vertelt accountmanager Hedy van Opzeeland van het bedrijf. “Daar is wel wat aan te doen, want leveranciers brengen vaak maar een paar pallets en gaan leeg terug. Wij hebben daarom bedacht dat we ook wel het materiaal van andere leveranciers kunnen meenemen. En het afval nemen we meteen mee terug, dan hoeft daar ook niet apart voor te worden gereden.”

  

Het bedrijf gebruikt zijn loodsen als hub waar de andere leveranciers hun spullen kunnen brengen. CRH brengt alles dan in één keer naar de bouwplaats. Om het afval mee terug te kunnen nemen, heeft het eerst een nieuw type container ontwikkeld, ter grote van een pallet. “Die kunnen worden getild met de heftruck of een kraan. We brengen ze vol heen en halen ze vol afval terug. Doordat het om kleine units gaat, is het gemakkelijker om het bouwafval op de bouwplaats te scheiden. En wij kunnen met onze standaard apparatuur uit de voeten.”

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels