nieuws

Vitra verwerft het Finse bedrijf Artek

Architectuurproducten

Vitra heeft het Finse designmerk Artek verworven. Het partnership tussen Vitra en Artek is gebaseerd op gedeelde waarden, laten de twee bedrijven weten in een persbericht. Daniel Sachs, CEO van Proventus, de vorige eigenaar van Artek, licht de achtergrond van de transactie toe: “Vitra beschikt over de ideale bedrijfscultuur, knowhow en industriële middelen om Artek naar een hoger niveau te tillen.”

Vitra verwerft het Finse bedrijf Artek

Artek zal als afzonderlijke entiteit blijven bestaan. De synergieën tussen de verschillende activiteiten zullen worden onderzocht. Deze hebben in eerste instantie betrekking op productie, distributie en logistiek.

“Vitra heeft al decennialang veel respect voor Alvar Aalto en Artek,” verklaart Rolf Fehlbaum, lid van de raad van bestuur van Vitra. “Het Finse designbedrijf is meer dan een collectie meubelen; net als Vitra is het een commercieel-cultureel project dat een voortrekkersrol speelt in zijn sector. Vitra vindt het belangrijk dat Artek die rol verder kan uitbreiden en zijn werk kan voortzetten.”

Radicaal businessplan

Artek is in 1935 in Finland opgericht door architect Alvar Aalto en zijn echtgenote Aino, kunstpromotor Maire Gullichsen en kunsthistoricus Nils-Gustav Hahl. Artek vertrok van een radicaal businessplan, namelijk om ³meubelen te verkopen en een moderne cultuur van wonen te promoten via tentoonstellingen en andere educatieve middelen. Artek werd een van de meest vernieuwende spelers in de wereld van modern design en bouwde voort op de erfenis van Alvar Aalto.

Nieuw leven

Mirkku Kullberg, CEO van Artek, zegt: “De internationale dimensie, die in het oprichtingsmanifest van 1935 van Artek al een duidelijk doel was, moest nieuw leven worden ingeblazen. Dit is de arena waarin we actief willen zijn en allianties of eigendomsregelingen zijn een manier om de toekomst vorm te geven. Wij zijn van mening dat Artek het best gebaat is met een eigenaar uit de sector.” Kullberg vervolgt: “Dit is een fantastische opportuniteit voor de Finse designsector en een grote stap voor Artek, die het bedrijf naar een hoger niveau tilt.

“Het Scandinavische design is absoluut aan een comeback bezig en er is weer veel belangstelling voor het werk van Aalto. Tapiovaara is wereldwijd uiteraard veel minder bekend en het is hoog tijd dat hij ontdekt wordt,” voegt Rolf Fehlbaum nog toe.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels