blog

Innovatie en productie komen samen op Salone Milano

Architectuurproducten

Steeds minder mensen eten voedsel waarvan zij de herkomst niet kennen. Op vergelijkbare wijze worden steeds hogere eisen aan ontwerpen gesteld. Consumenten eisen duurzame producten en willen weten of deze op duurzame wijze zijn geproduceerd. Beide tendensen kwamen samen op de meubelbeurs die vorige week in Milaan plaatsvond.

Innovatie en productie komen samen op Salone Milano

 

 

Duurzaamheid is een onderwerp dat je overal tegenkomt op de beurs, maar is intussen al veel meer dan lipservice. De toekomst gaat een rol spelen en ontwerp en innovatie worden steeds vaker gekoppeld. We zien dit bijvoorbeeld terug bij globaal opererende firma’s als Interface. Op de Salone lanceerde ze de nieuwe ontwerpcollectie Metropolis. Tegelijkertijd maakte Interface van de gelegenheid gebruik haar nieuwe strategie aan te kondigen. Dit bedrijf nam al in 1994 de verplichting op zich in 2020 energieneutraal te werken, maar verbindt deze ambitie nu nadrukkelijk met innovatie en creativiteit.

 Metropolis Interface Hydropolis uit de serie Metropolis van Interface

Recycling plastic

Op de door Wendy Plomp samengestelde tentoonstelling over Dutch Invertuals komt een vergelijkbare thematiek aan de orde. Soms gebeurt dit letterlijk zoals in het laboratoriumonderzoek van Maurizio Montalis. Op onze wereldzeeën bevindt zich enorm veel zwerfvuil waaronder plastic. Montalis probeert op experimentele wijze een methode uit te werken waarmee dergelijk plastic kan worden gerecycled. Het is een ingewikkeld verhaal waarin gist en schimmel samenwerken en van plastic bio-ethanol maken.

Kwetsbaarheid

Dutch Invertuals heeft ook een uitgesproken poëtische kant, zoals in de lampen van Mieke Meijer. Deze bestaan uit twee houten stokken die bij elkaar worden gehouden door een letterlijk zijden draadje. Als je een van de stokken optilt, gaat de lamp uit. Om licht te hebben dien je je in een uitermate kwetsbare situatie te begeven.

Oogst de zon!

Iedere dag ontvangt de aarde 5.000 keer meer zonne-energie dan ze nodig heeft. Het potentieel van zonne-energie is vele malen groter dan van iedere andere vorm. De vraag hoe deze energie kan worden geoogst is echter nog niet opgelost. Tot nu toe zijn voor zonnepanelen grote oppervlaktes nodig en worden hiervoor daken en gevels gebruikt. Vanuit stedebouwkundig oogpunt is dit vaak geen verrijking van de stad.

Presterend plastic

Een team met studenten van de HfG Karlsruhe onder leiding van Stefan Diez zocht naar oplossingen. Ze maakten daarbij gebruik van de mogelijkheden van high-performance plastics die kracht en waterafstotendheid combineren met ontwerpvrijheid. De oplossingen variëren van textiele façades waarin zonnecollectoren zijn verwerkt, tot aan cilindervormige collectoren die door de uitstralende hitte ronddraaien en op deze wijze energie opwekken.

Productie en innovatie

De belangstelling voor de manier waarop dingen worden gemaakt, neemt door de aandacht voor duurzaamheid sterk toe. De reden is heel simpel: door te laten zien hoe producten tot stand komen, wordt de afstand tussen consumenten en producenten verkleind.

Cultuur en innovatie

Op de beurs sprongen in dit opzicht twee exposities eruit. Tom Dixon transformeerde samen met Ambra Medda en Martina Mondadori onder de naam MOST het Milanese Museum voor Wetenschap en Techniek tot een centrum voor innovatie en cultuur. MOST vormde in Milaan een expositie die in vorm en inhoud kon wedijveren met Tortona, Lambrate en andere ‘Fuori Salone’ evenementen. De expositie vond niet plaats in een lege fabriekshal, maar vermengde zich met de vaste opstelling van het museum.

Trumpfh_Salone De stoelen van het Duitse bedrijf Trumpf

Citroen en Prouvé

Hoogtepunt van MOST waren wat mij betreft de stoelen die door een hypertechnologische machine van het Duitse bedrijf Trumpf op basis van een digitaal bestand worden gesneden uit 1 mm dikke metalen platen. Het resultaat doet denken aan de legendarische Citroen 2CV of aan de stoelen van de Franse architect Jean Prouvé. Door deze machines op te stellen tussen de locomotieven van het museum, laat Dixon tevens zien dat een ontwerper zijn verleden moet kennen om de toekomst te kunnen verbeelden.

Toekomst van design

Op een tentoonstelling van het tijdschrift Domus werd de toekomst van design op inspirerende wijze verkend en verbeeld. De show werd gestolen door Dirk van der Kooij die samen met zijn broer een industriële robotarm heeft omgebouwd tot een printmachine waarmee live op de beurs stoelen uit gerecycled metaal werden vervaardigd.

Vorm en functie

Zowel Dixon als Van der Kooij laten zien dat de rol van ontwerpers aan het veranderen is. Konden ontwerpers in het verleden volstaan met het maken van objecten of stoelen, tegenwoordig moeten ze ondernemend zijn en met oplossingen komen. Goede ontwerpers hebben aandacht voor het productieproces, voor de materialen waarmee ze werken, en voor wie de objecten aanschaft, gebruikt en weer van de hand doet. Sculpturale objecten worden steeds zeldzamer. Ontwerpen begint wanneer de vraag naar de vorm en functie van de dingen opnieuw wordt gesteld. De toekomst is aan het ontwerp.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels