artikel

Sociaal interieur op de werkplek

Architectuurproducten

Het verschil tussen de woonomgeving en de werkplek op kantoor vervaagt. Niet alleen omdat een groot deel van de werkende bevolking weleens een dagje thuis werkt, maar ook omdat kantoren en publieke ruimten een uitnodigender en socialer karakter krijgen. SV Collection speelt in op die verandering door de meubelcollecties, waaronder het eigen merk Prooff, nog specifieker te richten op die sociale opgave.

Ruim twintig jaar geleden won SV Collection de opdracht om in het hoofdkantoor van Interpolis in Tilburg Het Nieuwe Werken ook in de wijze van inrichten tot uitdrukking te brengen. “Een ontdekkingstocht als participerend leverancier”, noemt Leo Schouten, eigenaar van SV Collection, deze opdracht die een paar jaar in beslag nam. “Het heeft ons een enorme knowhow opgeleverd.” Interpolis was destijds een echte trendsetter met een spraakmakend concept. Binnen het vernieuwde kantoorgebouw hadden de vaste werkplekken plaatsgemaakt voor Het Nieuwe Werken: verschillende open ontmoetingsruimten met semi-privacy. Elke setting was gebaseerd op de te verrichten activiteit.

Socialer

Inmiddels zijn veel meer bedrijven en organisaties overgestapt op anders en flexibel werken en passen daar hun interieurinrichting op aan, constateert Schouten. Nederland en de Scandinavische landen lopen daarin voorop. Het traditionele kantoor lijkt stap voor stap te verdwijnen. Architecten en inmiddels ook vastgoedeigenaren houden daar rekening mee bij het ontwerp en bij de verhuur van hun bedrijfspanden. Flexibiliteit staat voorop omdat nieuwe concepten minder werkplekken en meer ruimte voor overleg en ontmoeten vragen.

Tegelijkertijd ziet Schouten het kantoor ook huiselijker worden. “Het wordt meer een leefomgeving, een ontmoetingsplek en tevens socialer. De strakke werkplekken en werktijden verdwijnen en het kantoor wordt ook toegankelijk voor anderen, zoals relaties.” Die trend past bij de lossere bedrijfscultuur, waarbinnen werknemers meer mogelijkheden hebben om zelf te bepalen hoe, wanneer en waar ze hun werk uitvoeren. Schouten ziet dat zelfs in de wat traditionelere bedrijfstakken, zoals de financiële sector, de werkruimten een opener en informeler karakter krijgen. Dat is niet zo vreemd, vindt hij. “Ook daar verjongt het management en stellen werknemers eisen. En medewerkers zijn je belangrijkste kapitaal.”

SV Collection adviseert en levert meubel- en ruimteoplossingen in het verlengde van de architecten en consultants. Ze omarmt de veranderingen binnen de werkomgeving en de publieke ruimte en richt zich daarom specifiek op sociale inrichtingscomponenten. Naast Prooff passen de merken STUA, Sellex en Verpan uitstekend in die nieuwe sociale werk- en leefomgeving. Maar ook Unifor, Iduna, Citterio en met name Wagner Living brengen productinnovaties die gericht zijn op de samenwerkings- en ontmoetingsgebieden.

Iedere keer weer anders

Om dat uitgangspunt te vertalen in de inrichting is maatwerk vereist. Schouten: “Het is geen concept dat je steeds herhaalt. Het is iedere keer weer anders. Dat heeft onder meer te maken met hoe ver je durft te gaan. In principe verkopen wij de hardware, maar zonder een programma van eisen kun je niet goed adviseren over de toepassing. Het is geen kwestie van alleen vierkante meters vullen, maar het gaat erom dat je een aangename, inspirerende werkomgeving creëert die optimaal werkt. Daarvoor moet je in de huid van de opdrachtgever kruipen. De gebruiker moet er blij van worden.” Voor het beste resultaat worden bij dat proces wat SV Collection betreft zo veel mogelijk alle partijen betrokken: opdrachtgever, architect en/of interieurarchitect en projectinrichter. Ze vervullen elk hun eigen rol. “Architecten en interieurarchitecten zijn gewoon nodig. Wij gaan niet op hun stoel zitten, maar we moeten wel snappen wat ze voor ogen hebben en hoe ze werken.”

Ook al is de uitwerking steeds anders, een aantal karakteristieken van kantoren die zo zijn vormgegeven dat bezoekers en gebruikers zich er thuis voelen, kan Schouten wel benoemen. “Dat begint al bij binnenkomst. Voelt dat gastvrij en aangenaam? Sfeer is een even belangrijk aandachtspunt als functionaliteit. Zo’n eerste indruk is heel waardevol.” De keuze voor bepaalde meubels zijn sterk bepalend voor de sfeer en voor hoe die in de praktijk wordt ervaren. “Onze collecties hebben meerwaarde. Er zit een unieke en eigen vormgeving in. Waar we in leven, zie je terug in de werkomgeving. Waar zit het verschil nog in?”

SV-Collection advertorial

Het kantoor wordt meer een leefomgeving, een ontmoetingsplek en daardoor socialer. Beeld Lilet Wortmann

Slaapmeubelen

Dat werken en leven steeds meer door elkaar heen lopen, ziet Schouten ook terug in langere openingstijden van kantoren. Sommige mensen werken graag nog wat langer ’s avonds door, zeker als ze tussendoor even een hapje kunnen eten in het bedrijfsrestaurant, waar soms ook partners en kinderen welkom zijn.

Overnachten op kantoor ziet Schouten nu nog niet, maar hij sluit niet uit dat grote, internationale bedrijven met veel jonge medewerkers die mogelijkheid ook nog wel gaan bieden. Voor de wat kortere termijn ziet hij in eerste instantie kansen voor meubels die het mensen gemakkelijk maken om een korte ‘powernap’ te doen. SV Collection gaat daarom een aantal prototypen van de nieuwe slaapmeubelen maken die getest worden bij grote bedrijven. Of ze aanslaan, moet nog blijken, maar Schouten gaat het experiment niet uit de weg. Destijds was ook de SitTable een experiment, een ontwerp van Ben van Berkel uit de Prooff-collectie die tafel en stoel combineert en die door zijn hybride vorm uitnodigt tot sociale interactie. “Nu is het een van onze best verkochte meubels.”

Leo Schouten - SV Collection. Beeld Pim Top

Leo Schouten – SV Collection. Beeld Pim Top

Als jongen van dertien wist Leo Schouten (Rotterdam, 1948) al dat hij ondernemer wilde worden, “alleen nog niet waarin”. De opkomst van de Goed Wonen-beweging halverwege de vorige eeuw om het Nederlandse wooninterieur moderner en als geheel beter in balans te krijgen, was voor hem een eyeopener. Ook de kantooromgeving kan wel een metamorfose gebruiken, was zijn idee. Die gedachte bleek een schot in de roos. Sinds 1978 leidt Schouten zijn bedrijf SV Collection en sinds 2006 zijn eigen meubelmerk Prooff. “Ik denk graag over de inrichting en het totaalinterieur.” Schouten werkt nauw samen met architecten, interieurarchitecten en ontwerpers. Zelf ontwikkelde hij zich breed door zich uitvoerig te verdiepen in onder meer architectuur, interieur, bedrijfseconomie en marketing. Die interesses zijn er nog steeds. “Het leven is te kort om alles op te slurpen wat ik wil”, zegt Schouten.
Hij had al met pensioen kunnen gaan, maar aan stoppen met werken denkt hij nog niet. “Zolang ik me goed voel en de veranderingen in de markt snap, ga ik nog wel even door.”

Reageer op dit artikel