artikel

Fietspad van biocomposiet testcase voor bruggen

Architectuurproducten

In Emmen ligt het eerste fietspad bekleed met biocomposietplanken. De lantaarnpalen zijn van hetzelfde materiaal gemaakt dat 100% herbruikbaar is.

Fietspad van biocomposiet testcase voor bruggen

Het honderd meter lange fietspad aan de Dortsestraat is geplaveid met composietplanken die op balken van 10 bij 10 centimeter zijn geschroefd. Ze zijn aangevoerd in geprefabriceerde panelen van 5 bij 3 meter. Tussen de balken is ruimte voor kabels en leidingen. Het proefvak is onderverdeeld in zes verschillende secties waarin geëxperimenteerd wordt met twee verschillende typen planken, afgewerkt met drie verschillende toplagen.

Het materiaal is geproduceerd door Naftex in haar fabriek net over de grens in Duitsland. Die vermengde zo’n 80% houtvezels met hars en extrudeerde dat tot planken. Het materiaal is compleet recyclebaar. Na gebruik kunnen de planken gegranuleerd worden waarna de korrels zonder extra scheidingsstappen of toevoegingen zo weer de extrusiemachine in kunnen voor de productie van nieuwe planken.

Daarmee voldoet het materiaal aan alle eisen van de circulaire economie. Zeker als voor de hars in de nabije toekomst  biopropyleen wordt gebruikt, gemaakt van suikerriet. Maar de ontwikkeling daarvan bevindt zich volgens projectmanager Economy Rudi van Hedel van ingenieursbureau Sweco nog net iets teveel in de experimentele fase. Het is daardoor nog niet voldoende voorhanden. Chemisch is het echter identiek aan het gerecyclede polypropyleen dat nu is gebruikt. Dus voor het onderzoek naar de civieltechnische eigenschappen van het materiaal, waar de praktijkproef om te doen is, heeft het volgens Hedel geen gevolgen. “Het gaat om de stroefheid, stabiliteit, weervastheid, hechting, kleurechtheid en al die andere eigenschappen die van belang zijn voor een goed fietspad.”

Fietspad van Biocomposiet

Verrassingen door lichte gewicht

Het lichte gewicht van het biocomposietmateriaal stelde Sweco nog wel voor verrassingen. Ten opzichte van een fietspad met een toplaag van 20 centimeter beton is het  composietmateriaal 80% lichter. Hedel: “Je moet dus oppassen dat de planken niet gaan rammelen of zelfs wegwaaien”. De panelen zijn daarom verbonden met het puingranulaat van de fundering. Dat gaat via een geotextiel dat om het puingranulaat is geslagen en dat tegen de langsbalken onder de dekplaten wordt geschroefd.

Van Hedel hoopt dat het fietspad wel tien jaar kan blijven liggen, zodat alle eigenschappen van het materiaal over langere tijd kunnen worden gemonitord. Mochten er veiligheidsproblemen dreigen, doordat planken losraken of de stroefheid afneemt, dan kan de proefsectie  gemakkelijk worden afgesloten. Aan de overkant van de straat ligt een traditioneel aangelegd fietspad waar de fietsers gemakkelijk overheen kunnen worden geleid.

Lantaarnpalen van hetzelfde materiaal

Het fietspad wordt aangelicht met LED-lampen gemonteerd op lantaarnpalen van hetzelfde biocomposiet. Sterker: het zijn precies dezelfde balken van 10 bij 10 centimeter die als langsligger fungeren in het wegdek. De kabels lopen via kanalen die zijn mee-geëxtrudeerd, de ledverlichting in de armaturen kan gedimd worden en variëren in kleur.

Ten opzichte van aluminium lantaarnpalen is de milieulast van de biocomposietpalen zo’n 90% lager. Dat is berekend volgens de Eco-cost systematiek.  Voor de fietspadverharding is het voordeel 50-60% ten opzichte van beton en asfalt.  Van Hedel: “Het gaat dus echt wel ergens over. We hebben het niet over een paar procent milieuvriendelijker waar je het over hebt in de discussie tussen papieren en plastic koffiebekertjes of andere producten. Dit zijn cijfers die overtuigen.”

Vooral relevant voor fiets- en voetgangersbruggen

De projectmanager verwacht niet dat er in de nabije toekomst kilometers fietspaden van biocomposiet zullen worden aangelegd in Nederland. “Dat is ook niet het doel van deze proef. Wat realistischer is dat in de toekomst fiets- en voetgangersbruggen, inclusief de aanbruggen met de planken worden bekleed. Dat voorkomt gebruik van hardhout. Hier kunnen we het nieuwe materiaal horizontaal testen in een veilige opstelling waar we gemakkelijk aanpassingen aan kunnen doen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels