nieuws

UNStudio presenteert ontwerp voor de IJbaan

Architectuur

UNStudio heeft in opdracht van de Stichting IJbaan een ontwerp gemaakt voor de IJbaan, een kabelbaan voor het Amsterdam van de toekomst. De IJbaan is een burgerinitiatief van Amsterdammmers Bas Dekker en Willem Wessels, gesteund door de Gemeente Amsterdam om middels crowdfunding een nieuwe verbinding over het IJ van de grond te tillen. De IJbaan moet voor het 750 jarig jubileum van Amsterdam in 2025 gerealiseerd zijn.

De kabelbaan, met een lengte van anderhalve kilometer, is een schone en snelle openbaarvervoersverbinding tussen de nieuwe woongebieden in Amsterdam-West en Amsterdam-Noord. Het ontwerp bestaat uit drie ranke pillonen en twee stations: NDSM Marina aan de Noordoever en Minervahaven op de Zuidoever. De kabelbaan is zo flexibel ontworpen dat het traject in de toekomst al naar gelang de groei en de behoefte uitgebreid kan worden met een derde station en een verbinding naar de Hemknoop, Station Sloterdijk en Westergasfabriek.

De kabelbaan overspant een lengte van anderhalve kilometer. De reistijd van de ene naar de andere kant bedraagt 4,6 minuten; gemiddelde snelheid is 21,6 kilometer/uur. De passagierscabines hebben een capaciteit van 32 tot 37 passagiers. Ook zijn er fietscabines met plek voor 4 tot 6 fietsen.

IJbaan_2_UNStudio

Skyline

De kabelbaan met zijn drie ranke torens verbindt de toekomst van de groeiende stad, met het verleden. De torens verrijken de skyline van Amsterdam maar zijn volledig in lijn met de eisen van Werelderfgoed, en bovendien niet zichtbaar vanaf de Grachtengordel. De torens variëren in hoogte van 46 meter tot 105 meter aan weerszijde van het water, tot 136 meter in het midden; dit om de doorvaart van grote schepen over het IJ te garanderen.

De vormtaal reflecteert het robuuste industriële verleden van de havens en de scheepskranen. Door de drie pillonen – verwijzend naar de drie kruizen van het Amsterdamse wapen – als het ware op poten te zetten, krijgen ze een speels, eigentijds en dynamisch karakter.

Stations als knooppunt en ontmoetingsplek

De stations zijn niet alleen ontworpen als gelaagde vervoersknooppunten waar voetgangers, fietsers en openbaarvervoerstromen samenkomen, maar ook als bestemming op zichzelf. Het Minervastatation is bedoeld als nieuwe ontmoetingsplek voor de nieuwe buurt met een urban plaza aan het water en horecagelegenheid. Het NDSM Marine station op de Noordoever is een transport-hub met een bushalte, fietsenstalling en een uitzichtpunt.

IJbaan Adam UNStudio

De kabelbaan past in de missie van UNStudio om architectuur en stedenbouwkundige concepten te ontwikkelen die toekomstbestendig zijn, die de leefomgeving gezonder maken. De baan sluit ook aan bij de ambitie van Amsterdam om Europa’s hotspot voor stedelijke innovatie te zijn, met een duurzame ‘all electric’ openbaar vervoer systeem dat maximaal verknoopt is met bestaande openbaar vervoersmodaliteiten.

Onlangs werd het ontwerp van UNStudio voor een kabelbaan van Götenborg uitgekozen tot winnend ontwerp. De baan betreft een 3 kilometer lange verbinding tussen het historische centrum en nieuwe stadsdelen aan de overkant van de rivier. Oplevering van het project met zes torens en vier stations staat voor 2021 gepland.

Credits

Project: IJbaan, Amsterdam
Locatie: Amsterdam Netherlands
Status: Schetsontwerp
Architect: UNStudio, Ben van Berkel met Arjan Dingsté, Jaap-Willem Kleijwegt and Milou van Min, Juergen Heinzel, Dana Behrman, Bruno Peris, Pedro Silva Costa
Adviseur: Arcadis
Opdrachgever: Stichting IJbaan
Visualisaties: Plompmozes

Resultaten voor ‘UNStudio’

Reageer op dit artikel