UNStudio ontwerpt winnend plan voor jubilieum Göteborg

Impressies: Plompmozes

nieuws

UNStudio ontwerpt winnend plan voor jubilieum Göteborg

Architectuur

Het ontwerp van UNStudio is geselecteerd als de winnende inzending van de prijsvraag voor de Göteborg-kabelbaan. Het winnende voorstel versloeg hiermee de plannen van BIG, WilkensonEyre en White Arkitekter met Diller, Scofidio + Renfro.

Het nieuwe kabelbaansysteem gaat uit één kabelbaan bestaan met vier stations en zes torens. Het is een van de vele projecten die worden ontwikkeld voor de viering van het 400-jarig jubilieum van de stad in 2021. Het nieuwe transportmiddel zorgt voor snel en efficiënt luchttransport door de stad en wordt het eerste ontwerp voor openbaar vervoer in Zweden sinds de introductie van de metro in de jaren dertig in Stockholm. Geïnspireerd op de gestage bewegingen van de beroemde scheepswerfkranen van Göteborg zullen de zes torens als sculpturen het landschap doorkruisen en zo een nieuwe skylind van de stad vormen.

Voor de inwoners en de stad Göteborg zal de kabelbaan een alternatieve vorm van openbaar vervoer bieden door middel van snellere routes over de rivier. De reistijden zullen aanzienlijk worden verminderd met minimale gevolgen voor het milieu, terwijl een efficiënte en directe verbinding tot stand zal worden gebracht tussen de gebieden ten noorden van de rivier en de oude stad in het zuiden.

De drie kilometer lange kabelbaan begint in Järntorget in de historische stad aan de zuidelijke oever van de rivier, waar deze verbinding heeft met een knooppunt van bus en tram. Vervolgens steekt het de rivier over en gaat verder naar drie andere stations in het noorden van de stad.

UNStudio ontwerpt winnende kabelbaan voor jubilieum Goteborg  UNStudio ontwerpt winnende kabelbaan voor jubilieum Goteborg

Open structuur

Het innovatieve structurele concept van de torens stelt hen in staat om gepositioneerd en aangepast te worden in verschillende stedelijke situaties. De lichte en open structuur faciliteert ook stedelijke paden, straten en groene ruimten waarmee je door de voet van de torens kunt lopen. Het ontstaan van donkere, sociaal onveilige omstandigheden worden hiermee voorkomen. Daarnaast zorgt de open torenstructuur voor een aangenaam windklimaat om de staanders en vermijdt het zware schaduwen. De hoogste toren aan de Lindholmen-kade kan mogelijk ook een stadsbalkon op het water worden: een nieuw stedelijk knooppunt dat het water toegankelijk maakt en een nieuwe bestemming biedt voor sociale bijeenkomsten. In de avond vormen de torens door hun verlichting bakens in de stad.

UNStudio ontwerpt winnende kabelbaan voor jubilieum Goteborg

Impressie: Plompmozes

Kabelbaan_UNStudio_Goteburg_Plompzones

Impressie: Plompmozes

Stations

De stations krijgen een sterke identiteit waarmee zij duidelijk herkenbaar worden als als bestemmingspunt. De facetdaken zorgen voor een onderlinge eenheid waarmee ze samen met de torens in de stad een groene identiteit krijgen langs het hele traject. De geometrische plafonds brengen samen met de muren, beide bekleed met hout, een warme gloed naar de stations en leiden mensen naar het platformniveau. Hier zorgen de ‘zwevende’ dakconstructies voor een onbelemmerd panoramisch uitzicht op de omliggende stad en het aankomst- en vertrekplatform.

UNStudio ontwerpt winnende kabelbaan voor jubilieum Goteborg
UNStudio ontwerpt winnende kabelbaan voor jubilieum Goteborg

UNStudio ontwerpt winnende kabelbaan voor jubilieum Goteborg

Duurzaam

De torens zijn gemaakt van geprefabriceerd met vezels versterkt gesponnen beton en hebben een laag materiaalgebruik en minimale onderhoudseisen. De korte bouwtijd zal ook de milieu-impact aanzienlijk minimaliseren. Energie wordt door de stations zelf opgewekt door middel van PVT-panelen (fotovoltaïsche thermische hybride zonnecollectoren) die zijn geïntegreerd in de dakconstructies om zowel elektrische energie voor verlichting als thermische energie te bieden voor het verwarmen van vloeren en trappen.

Het energiegebruik wordt beperkt door de integratie van grote dakvensters die daglicht in de stations doen belichten en kunstmatige verlichting die gebruik maakt van energiezuinige systemen. Verlichtingsarmaturen zijn verborgen achter de met hout beklede wanden en plafonds en zorgen voor een zachte wassing van licht over de binnenoppervlakken. Het resulterende niet-verblindende indirecte licht produceert optimale omstandigheden voor veiligheid, visueel comfort en efficiëntie.

De grote structurele elementen onder de stations zijn bedoeld om te worden bekleed met een innovatieve moscultuurbekleding die fijne stofdeeltjes, stikstofdioxide en ozongassen uit de lucht verwijdert en het hitte-eilandeffect in de stad door verdamping vermindert. Geluid

sabsorberende eigenschappen verminderen ook het verkeerslawaai. Een zorgvuldig ontworpen omgeving voor de stations, met publieke zit- en ontspanningszones, zal sociale integratie op buurtniveau mogelijk maken.

Projectgegevens

Architect: UNStudio (Ben van Berkel met Arjan Dingsté en Juergen Heinzel, Ayax Abreu Garcia, Xinyu Wang)
Lokale architect: Kjellgren Kaminsky Architecture AB
Opdrachtgever:  The City of Gothenburg – Traffic and Public Transport Authority (TRAFIKKONTORET)
in samenwerking met:
– The City Planning Authority (Stadsbyggnadskontoret)
– Västtrafik
– The Architects Sweden
Adviseurs:
– Structure & Engineering: Knippers Helbig
– Lighting Design: Licht&Soehne
– Visualisaties (CGI): Plompmozes

Meer resultaten van UNStudio

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels