nieuws

Muur van Mussert wordt rijksmonument

Architectuur

Na jaren discussie wordt de omstreden Muur van Mussert in Lunteren (gemeente Ede) alsnog rijksmonument. Het is het enige overgebleven bouwwerk van de NSB, de Nederlandse nationaalsocialistische partij die in de Tweede Wereldoorlog collaboreerde met de Duitse bezetter.

Muur van Mussert wordt rijksmonument
Rick Abelen van de TU/e won onlangs een prijsvraag voor een oplossing van de Muur van Mussert

Minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur) heeft de procedure in gang gezet om de muur een beschermde status te geven. Zij doet dit na een advies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ede is blij dat het rijk nu een beslissing neemt. Verantwoordelijk wethouder Johan Weijland: “Vanuit Ede drongen we al lang aan op een beslissing op nationaal niveau, want ‘de Muur’ is een landelijke kwestie.” Ede heeft om die reden altijd geweigerd om van het complex een gemeentelijk monument te maken.

De muur staat op particulier terrein. NSB-leider Anton Mussert hield vanaf de Muur toespraken. Vele duizenden NSB-leden kwamen er elk jaar bijeen. Van het nationaalsocialistische complex zijn nu alleen nog de enorme muur en een deel van het amfitheater over. De eigenaar wilde de restanten slopen om zijn camping De Goudsberg te kunnen opknappen. Het Rijk schoof een beslissing over een erfgoedstatus jaren voor zich uit.

Bedenkteken

Architectuurstudent Rick Abelen van de Technische Universiteit Eindhoven won onlangs een ontwerpwedstrijd, uitgeschreven, door de wetenschapswinkel van de Universiteit Wageningen, voor de toekomst van de Muur. Abelen ontwierp een plan om van het complex een ‘bedenkingscentrum’ te maken. ‘Geen gedenkteken maar een bedenkteken’. In een ondergronds museum zou een museum gewijd aan verraad ingericht kunnen worden, ‘een plek waaraan iedere Nederlandse middelbare scholier voor zijn bewustwording een keer een bezoek heeft gebracht’, zo schrijft Abelen in zijn ontwerptekst. 

In het ondergrondse auditorium kunnen tijdelijke exposities worden gehouden, die zijn gekoppeld aan ‘actuele samenlevingsvraagstukken zoals bijvoorbeeld de omgang met diversiteit of eigentijdse vormen van verraad’. Het museum moet de ‘foute symboliek’ van de plek laten zien. Abelen heeft er in zijn ontwerp rekening mee gehouden dat het complex geen ‘bedevaartoord voor rechtsextremisten’ moet worden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels