nieuws

Brussel kiest voor frietkot onder architectuur

Architectuur

Brussel krijgt tien nieuwe frietkramen in spiegelende paviljoens met opvallende tegels binnenin. Morris Vandenberghe & Thomas Hick van Studio Moto zijn de winnaars van de ontwerpwedstrijd die de gemeente had uitgeschreven samen met de Belgische vereniging van patatbakkers Navefri. De tweede plaats ging naar Charles-Henri Lecroart. Sébastien Dachy et Matthieu Busana van Mamout architects sleepten de derde prijs in de wacht.

Brussel kiest voor frietkot onder architectuur

De patatbakkers, frituristen in het Vlaams, waren aanvankelijk helemaal niet voor een uniform frietkot. Ze hechtten sterk aan de veelvormigheid en de vrijgevochten traditie die kenmerkend is voor de Belgische frietkotcultuur. Maar gemeenten in heel België weigerden de laatste jaren steeds vaker vergunningen te verlengen zodra een eigenaar zijn frietkraam wilde verkopen.  Het was een manier om de frituristen in het stedenbouwkundig gareel te krijgen. Zo werden ze langzaam maar zeker verdreven van hun  krakkemikkige bouwsels  naar reguliere panden die pasten in het straatbeeld. Een kentering trad pas op in toen de Belgische frietkotcultuur vorig jaar zomer op de lijst van immaterieel erfgoed van de Unesco terechtkwam.

Moto architecten wint frietkotwedstrijd

Nu de uitslag van de ontwerpwedstrijd bekend is, zijn de frituristen ook helemaal om. Navefi-voorzitter Bernard Lefèvre: “We houden niet van de uniformiteit die Brussel ons wilde opleggen. Maar het is helemaal anders uitgedraaid. Je ziet de belgitude in het project. Het is serieus, maar tegelijkertijd ook amusant.”

Moto architecten wint frietkotwedstrijd

Spiegelende aluminium panelen

Het winnende ontwerp van studio Moto  uit Luik en Gent is een simpele rechthoekige doos bekleed met platen van glanzend aluminium. In de woorden van de ontwerpers gaat het spiegelende kot op die manier een “dynamische dialoog” aan met zijn omgeving. Zeker als het kot dicht is en het gebouwtje de omgeving compleet weerspiegelt. Elke frituur krijgt zijn eigen identiteit door de grote reclameletters met de naam bovenop en de tegeltjes binnenin, die zichtbaar worden zodra de luifel wordt opengeklapt. Elk kot krijgt zijn eigen kenmerkende kleur tegeltjes.

Moto architecten wint frietkotwedstrijd

Aan de ontwerpprijsvraag deden in totaal 52 bureau’s mee. De prijs van een nieuw frietkot is becijferd op 50.000 euro.

Bron: Cobouw.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels