nieuws

Megatorens vlak naast Rotterdam Centraal

Architectuur

Na jaren van stilstand kondigt zich weer grootschalige kantoorbouw aan in Rotterdam. De gemeente zet niet één, maar twee prominente plekken vlak naast het Centraal Station in de verkoop. Daar kunnen torens van wel 180 meter verrijzen.

Megatorens vlak naast Rotterdam Centraal
Impressie uit de Welstandsparagraaf ‘Rotterdam Central District’ uit 2010 opgesteld door Maxwan Architects

Rotterdam is populair en dat wil de gemeente nu ook verzilveren op de kantoormarkt. De twee meest prominente plaatsen voor kantoorbouw, ten oosten en ten westen van het Centraal Station, worden eind deze maand gepresenteerd op vastgoedbeurs Provada in Amsterdam. Nu nog zijn deze gebieden ingericht als plekjes voor ontspanning; met bankjes, grasperkjes en bomen.

Eind vorig jaar meldde de gemeente al dat het Delftseplein, waar de taxistandplaats is gevestigd, vervroegd wordt bebouwd. Het moet een ‘iconisch gebouw’ worden; niet alleen kantoren, maar ook woningen. Uit een besloten bijeenkomst deze week blijkt dat deze toren 160 meter hoog kan worden. Dat zou betekenen dat het net iets hoger wordt dan de nabijgelegen Delftse Poort (het oude Nationale Nederlanden-gebouw), dat 150 meter hoog is.

Hoger
Opvallend is dat de bouwlocatie aan de andere kant van het station, bij de bushaltes aan de Conradstraat, tegelijkertijd in de verkoop gaat. Hier kan nóg hoger worden gebouwd, wel 180 meter.

Lees verder bij de bron

Gerelateerde artikelen

Transformatieplein 2017: Rotterdam Central District

Transformatieplein 2017: Gebiedsbezoek Rotterdam Central District
Op het Transformatieplein tijdens PROVADA staat gebiedsontwikkeling centraal. Een van de vijf gebieden die door de gemeente Rotterdam zijn voorgedragen, is Rotterdam Central District (RCD). In een dialoog met vastgoedpartijen en creatieve partners zoekt de gemeente naar een nieuwe impuls voor dit gebied. Lees verder…

 

2_luchtsingel-944x629.jpg

ZUS aan de slag in Central District
Gemeente Rotterdam en bureau ZUS zetten samen nieuwe stappen in de ontwikkeling van het Schiekadeblok. Al jaren geleden mengde ZUS zich ongevraagd in de discussie over het gebied. Als herontwikkelaar van het Schieblock en initiator van de Luchtsingel bracht het bureau levendigheid in het gebied. Daarbij distantieerde het zich van de grootschalige sloop-nieuwbouwplannen. Deze lijken nu van de baan. Lees verder….

Reageer op dit artikel