nieuws

Bouwstart De Lorentz Leiden

Architectuur

De bouw van De Lorentz in Leiden is officieel gestart. Het ontwerp van Neutelings Riedijk Architects is de eerste stap in de transformatie van het gebied rond Station Leiden Centraal naar een levendige buurt die zorgt voor de verbinding tussen het oude stadscentrum en het station.

Bouwstart De Lorentz Leiden

De Lorentz wordt een multifunctioneel gebouw van ruim 50.000 m2. Het bestaat uit een donkerkleurig plintgebouw met daar bovenop drie lichtkleurige torens van verschillende hoogte. In de vierlaagse plint bevinden zich op de begane grond aan het Stationsplein en de Stationsweg winkels en horeca. Aan de nieuwe woonstraat (ter hoogte van voormalig Club70) komen kantoren en woningen. In de kelder is een openbare fietsenstalling voorzien. In het hart van het plintgebouw bevindt zich straks een parkeergarage. Het dak van het plintgebouw wordt ingericht met terrassen en beplanting. Naar verwachting is het gebouw begin 2019 gereed.

Lorentz Neutelings Riedijk

Fasen twee en drie
Als de werkzaamheden aan de eerste van Lorentz klaar zijn start de tweede fase. Dit behelst de bouw van een derde toren. Hier komen alleen kantoren in (16.000 vierkante meter) Lorentz is eigendom van Syntrus Achmea Real Estate & Finance en de ontwikkelaar en bouwer is Van Wijnen. In Fase 3 is de locatie aan de andere kant van het Ballonpad aan de beurt. Hier komen twee woontorens (koop- en huurappartementen), een hotel en ruimte voor een leuke conceptstore of een onderscheidend horecaconcept. Voor deze locatie die deels eigendom is van de gemeente, deels eigendom van ABN/AMRO, is Synchroon de beoogde ontwikkelaar. De bouw is naar verwachting in 2018 afgerond. 

Lorentz Neutelings Riedijk

Overige fasen
Na fase 3 zijn de onderstaande ontwikkellocaties aan de beurt. Dat zijn in een vogelvlucht:
– Stationsplein
De transformatie van het gebouw aan de andere zijde van het Stationsplein staat daarna op de planning. Dit pand, waar nu de Jumbo in zit, is eigendom van Ymere en NS. Momenteel wordt onderzocht hoe dit pand het beste in de markt gezet kan worden. De verkoop en de verhuur van de woningen is op dit moment nog niet gestart.
– Morspoortterrein 
Op het Morspoortterrein zullen woningen komen. Zodra de parkeergarages Lammermarkt en Garenmarkt in de binnenstad gerealiseerd zijn, zal de tijdelijke Morspoortgarage verdwijnen en kan hier gestart worden.
– Trafolocatie 
De Trafolocatie wordt ook een belangrijke kantoorlocatie in het nieuwe Stationsgebied. Op dit moment is de locatie in gebruik als tijdelijke fietsenstalling en kweektuin voor bomen en planten.
– Busstationlocatie 
Als onderdeel van de herontwikkeling van het stationsgebied wordt er momenteel onderzocht aan welke kant van station Leiden Centraal een nieuw, compact busstation kan komen. Het bouwen van een nieuw busstation biedt mogelijkheden voor een kwaliteitsverbetering van het huidige busstation, passend bij de behoefte van reizigers. Op een modern en compact busstation is het veel prettiger vertoeven. De locatie van het busstation volgt uit onderzoek en overleg met omwonenden en belanghebbenden.
– Morssingelblok 
Het Morssingelblok is het laatste deelgebied dat aan de beurt is. In de toekomst zijn hier onder andere woningen, detailhandel en maatschappelijke functies voorzien.

 

Stationsgebied Leiden
Aan het nieuwe Stationsgebied ligt een omvangrijk stedenbouwkundig plan ten grondslag. Dit plan is gemaakt door Maxwan Architects + Urbanists onder leiding van Rients Dijkstra. Kern ervan is om van het Stationsgebied een buurt te maken die de overgang én de verbinding vormt tussen de historische binnenstad en het Bio Science Park. Een buurt die de nieuwe hoofdentree van Leiden wordt.
Bekijk hier het stedebouwkundig plan

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels