nieuws

Van merkidentiteit naar ontwerp

Architectuur

Het februarinummer van de Architect draait om het thema Retail. In Issues komen twee verschillende onderwerpen aan bod: het ontwerp van MVSA Architects voor de Mall of the Netherlands en Mieke de Bock vertelt over de bijdrage van het ontwerp voor de positionering van een merk.

Van merkidentiteit naar ontwerp
MVSA Architects ontwerpt Mall of the Netherlands (Beeld: MVSA Architects)

De opkomst van de internetwinkels doet het retaillandschap veranderen. Wat moet een winkelcentrum zijn in een tijd van gratis bezorgingen en toenemende winkelleegstand? In Leidschendam ontwikkelt winkelcentrumeigenaar Unibail een nieuw concept. Naar verwachting levert zij begin 2019 de imposante Mall of the Netherlands op, naar ontwerp van MVSA Architects. In dit nieuwe winkelcentrum komen ruim 280 winkels, een fresh food market, een bioscoop met tien zalen en een verscheidenheid aan openbare ruimten en horecagelegenheden.

Mieke de Bock richtte in 1973 een adviesbureau voor visuele communicatie op. Voor veel verschillende merken doet zij onderzoek naar stijlen en waarden en wat daarin verandert. Op deze manier wil zij inzichtelijk maken hoe verschillen in de tijdsgeest communiceren. Na meer dan 40 jaar heeft het bureau zowel nationaal als internationaal aan veel merken gewerkt, van Hema en V&D tot Swarovski en Auping.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels