Groosman realiseert energieneutrale parkeergarage Driebergen-Zeist

NS Stations – P+R Driebergen-Zeist (foto: © Tycho Müller | Tycho’s Eye Photography)

nieuws

Groosman realiseert energieneutrale parkeergarage Driebergen-Zeist

Architectuur

Het stationsgebied Driebergen-Zeist ondergaat een totale metamorfose. Onderdeel van de herstructurering is de nieuwe P+R garage voor 582 auto’s. Groosman en Aan de Stegge / Continental Car Parks wonnen de design & build prijsvraag in opdracht van NS Stations.

Het gebouw is door Groosman ontworpen in samenhang met de vormentaal van de nieuw te bouwen omgeving; natuurlijke materialen en glooiende lijnen. Dankzij het gebruik van ronde hoeken en houten bekleding krijgt de massa een zachtere vorm. Belangrijk uitgangspunt bij de vormgeving van de parkeergarage was de beperking van de bouwhoogte. De maximale waarde was namelijk 21 meter, de hoogte van de omliggende bomen. Dankzij het compacte parkeersysteem is het gebouw met vijf lagen ruim onder deze grens gebleven.

Om de voetgangersentree te verduidelijken is deze losgeplaatst en heeft een optopping gekregen. Ook de in- en uitrit is dankzij een inham in het volume een logische, bereikbare en zichtbare plek. Aan de Odijkerweg heeft het gebouw juist een setback om beter aan te sluiten bij de woonstraat. Vanaf hier loopt de massa trapsgewijs op wat versterkt wordt door de oplopende plint.

Parkeergarage Driebergen-Zeist. Foto Rene de Wit

Foto: René de Wit

Speciale aandacht is uitgegaan naar de vormgeving van het hoofdtrappenhuis. Deze heeft een directe visuele verbinding met het station, maar moet bij binnenkomst ook een welkomsgevoel geven. De hal refereert naar de verschillende landhuizen in de omgeving, die doorgaans van een grote doorgaande bordestrap voorzien zijn. De houten lamellen zijn doorgetrokken in het interieur. De entree is overzichtelijk, transparant en herkenbaar en breekt met de schaal van de achterliggende massa.

Door veel licht en ruimte te creëren en het gebouw te voorzien van een herkenbaar bewegwijzering en een logische routing voor zowel automobilist als de voetganger is een veilige, gebruiksvriendelijke en comfortabele parkeergarage ontstaan. De basis ligt bij de postionering van de hellingbanen en het feit dat men tegen de klok in draait. Hierdoor is er nooit sprake van kruisend in- en uitrijdend verkeer en ontstaat er een overzichtelijke rondrijcircuit.

groosman_parkeergarage-Driebergen-Zeist_Fotograaf Rene de Wit

Foto: René de Wit

Duurzaam en energieneutraal

De parkeergarage is opgebouwd uit duurzame onderhoudsarme materialen die op een natuurlijk manier verouderen, zonder afbreuk te doen aan de esthetische kwaliteit. In het ontwerp zijn twee gevelconcepten verenigd. De plint is uitgevoerd met schanskorven en gaashek met begroeiing. Het overige deel is uitgevoerd in lariks lamellen. De houten delen worden op diverse plekken afgewisseld met smalle glasruiten, waarbij aan de buitenzijde openstaande luiken zijn gepositioneerd, om de schaal van het gebouw te breken.
Het ontwikkelde installatie-energieconcept zal op basis van normaal gebruik over het gehele jaar gezien evenveel energie opwekken als dat het verbruikt. Een belangrijke energie- en kostenbesparing is bereikt middels natuurlijke ventilatie van de parkeergarage. De resterende energievraag wordt middels zonnepanelen op het dak opgewekt.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels