nieuws

Pier van Maaskant op AFFR

Architectuur

Vanaf aanstaande woensdag barst voor de negende maal in Rotterdam het AFFR los met de wereldpremière van Cholet, een kleurrijke documentaire over de Boliviaanse selfmade architect Freddy Mamani. Tot en met zondag 8 oktober kunnen liefhebbers de meest uiteenlopende architectuurfilms zien. Vanaf vandaag een korte serie met onze aanraders.

Pier van Maaskant op AFFR

In de documentaire ‘The Pier’ van Jeroen Visser wordt ingegaan op de bouw, het gebruik, de ondergang en de wederopstanding van de Pier van Scheveningen. ‘The Pier’ is de enige Nederlandse film die op het festival te zien is.

Coney island

In de festivalgids wordt deze toeristische voorziening enigszins overmoedig gepresenteerd als het Coney Island van Nederland. Net als de Euromast in Rotterdam is de Pier van Scheveningen ontworpen door de legendarische Rotterdamse architect H.A. Maaskant. Hij deed dat in een tijd, de jaren 60 van de vorige eeuw, waarin de vrije tijd een belangrijke rol begon te spelen.

Pier van Maaskant

De pier van Maaskant bestond uit een twaalf meter brede wandelpromenade waaraan drie eilanden waren gekoppeld. Het grootste daarvan ( 2500 vierkante meter) beschikte over een restaurant en een zonnedek. Andere attracties waren de uitkijktoren, de arcadehal en de kinderspeeltuin. In zijn eerste jaar trok de pier meer dan 1 miljoen bezoekers.

Vintage glamour

Van die grote populariteit is vijftig jaar later weinig meer over. Vele pogingen zijn ondernomen om het gedateerde bouwwerk te redden van zijn ondergang. De vintage glamour die de pier omhult, zorgt steeds weer voor nieuwe initiatieven. In de film van Vissers gloort met twee nieuwe enthousiaste ondernemers nieuwe hoop.

Oorspronkelijke architectuur

Van de oorspronkelijke architectuur is inmiddels weinig meer over, zoals de film goed laat zien. Een van de vier paviljoens is gesloopt, de andere zijn onherkenbaar verbouwd en ook is een reuzenrad geplaatst en zijn hotelkamers toegevoegd. Het beeld van de zee die onophoudelijk op de palen van de pier botst, is hiervoor een goed gekozen metafoor.

Gebruik boven architectuur

Voor architectuurhistoricus Michelle Provoost die onderzoek deed naar het werk van architect Maaskant en geldt als een kenner van zijn werk, is dat verdwijnen van de architectuur niet van belang. Het belangrijkste is, zegt zij, dat de pier weer wordt gebruikt.

Erfgoed jaren 60

De Pier is daarmee een zinnebeeld voor de manier waarop wij het erfgoed uit de jaren 60 nog altijd niet op waarde weten te schatten.

Alle beelden zijn stills uit de besproken documentaire

Lees ook:

Reuzenrad Scheveningen opgeleverd

Den Haag investeert in Scheveningen

Renovatie Provinciehuis van Maaskant door KAAN Architecten

Architecten boos over renovatie Hilton Maaskant

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels