nieuws

Joep van Lieshout te gewaagd voor Parijs

Architectuur

Parijs, toch de stad der liefde, is in tegenstelling tot Amsterdam terughoudender wat betreft het werk van Joep van Lieshout. Het Louvre weert zijn kunstwerk Domestikator. Te veel ‘seksueel geladen’. Vanaf eind maart is het in Amsterdam wel te zien.

Joep van Lieshout te gewaagd voor Parijs
Foto Patrick Skrypczak

Het twaalf meter hoge kunstwerk zou vanaf 19 oktober in de Jardin des Tuileries, dat grenst aan het Louvre, te zien zijn als onderdeel van een openbaar kunstprogramma dat georganiseerd wordt door de FIAC-kunstbeurs.

Domestikator van Joep van Lieshout geweigerd in Parijs

Reactie Van Lieshout

Volgens Van Lieshout is een trend in de kunstwereld gaande waarin wordt geprobeerd discussies te vermijden. ‘Kunst is de manier om over de maatschappij te reflecteren en mensen wakker te schudden of ze aan te zetten tot nadenken. Instellingen moeten hierin mensen onderwijzen en niet bang zijn voor reacties. Het debat spoort dit alleen maar aan.’

‘Dat het Louvre, een van de grootste culturele instellingen in de wereld, mijn werk verbiedt staat niet op zichzelf. Onlangs verbood het Guggenheim ook een onderdeel van een tentoonstelling naar aanleiding van een storm van kritiek op de sociale media. Wat is de volgende stap? Ik vind dat kunstenaars en musea hierin de vrijheid van meningsuiting moeten verdedigen, een standpunt in moeten nemen.’ Ik hoopte dat Frankrijk door de discussie rond het Guggenheim meer gebrand zou zijn om mijn ‘Domestikator’ te laten zien om zo het publiek meer te betrekken bij ‘moeilijke kunst’.

Domestikator van Joep van Lieshout geweigerd in Parijs

Vrijheid van meningsuiting

‘De vrijheid van meningsuiting is een van de belangrijkste onderwerpen in deze discussie. Als we kunstenaars beperken door hun werk te censureren, geven we toe aan angsten en verliezen daarmee onze culturele normen en kernwaarden van de beschaafde wereld.’ Door sociale media verandert de kunstwereld en onze samenleving. Medestanders zijn makkelijker te vinden, maar dit mag niet leiden tot een wereld waarin we in angst leven. Mensen zullen altijd tegen iets zijn of ergens niet mee eens zijn.’

‘De maatschappij van nu draait om controle en wil daarmee voorkomen dat uitingen kwetsend kunnen zijn. We moeten echter wel beseffen dat te veel controle uiteindelijk zal leiden tot een maatschappij waarin men zelfs niet meer vrij kan denken.’

Domestikator van Joep van Lieshout geweigerd in Parijs. Foto Heike Kandalowski

Tijdens de Ruhrtriënnale. Foto Heike Kandalowski

Domestikator

‘De Domestikator gaat over de hypocrisie van onze huidige maatschappij en hoe de mens de wereld om zich heen naar zijn hand wil zetten. Veel van de tentoonstellingsbezoekers zijn hier onderdeel van. Het is daarom van vitaal belang dat ze worden geconfronteerd met de impact van het werk van kunstenaars om dit te kunnen veranderen. Voor hun eigen bestwil en de toekomst van hun kinderen.’

‘Met het kunstwerk hebben we ruimte voor debat gecreëerd. Eerder zijn er veel discussies met studenten en jongeren geweest. Het is jammer dat we dit niet in de Parijse Tuileriën kunnen organiseren. ‘Ik denk niet dat het kunstwerk veel kinderen zou beïnvloeden. Zij houden van controverse. Het zijn de volwassen die er negatieve associaties aan verbinden. Drie jaar geleden was het onder de jeugd een geliefd onderdeel van de Ruhrtriënnale. Een plek voor theater- en studentenbijeenkomsten. Het is een gemiste kans van het Louvre om deze dialoog aan te gaan.’

Reactie Het Louvre

‘Het riskeert verkeerd begrepen te worden door ons traditionele publiek in de Tuileries’, schrijft Louvre-directeur Jean-Luc Martinez in een brief aan de FIAC-organisatie, die in handen kwam van Franse krant Le Monde. Daarbij komt dat het zou worden neergezet dichtbij een speelplein voor kinderen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels