nieuws

Komst kunstbiënnale rond Amsterdam dichtbij

Architectuur

Niets lijkt de komst van een kunstbiënnale langs het Noordzeekanaal nog in de weg te staan. De tweejaarlijkse manifestatie van beeldende kunst moet worden afgewisseld met de Internationale Architectuur ­Biënnale in Rotterdam.

Komst kunstbiënnale rond Amsterdam dichtbij

De kunstwerken moeten langs het Noordzeekanaal komen te staan, van IJmuiden tot aan het IJ, met een ­dependance in Almere. Het NDSM-terrein of het Hemweggebied in ­Westpoort zijn volgens initiatief­nemers Ton Schaap en Hedwig Fijen ideale locaties.

De beeldende kunst en architectuur in Amsterdam hebben dringend nieuwe impulsen nodig, zegt Fijen, directeur van Manifesta, een interdisciplinair evenement voor beeldende kunst, architectuur, design en performancetheater. “In tegenstelling tot andere steden in Europa waar ik heb gewerkt, zijn hier voor jong talent weinig plekken om te experimenteren. Alles concentreert zich op de museale instellingen en oude kunst in de ­binnenstad. Weinig galeries trekken naar buiten.”

Woonruimte

Onlangs sloot het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam zijn deuren. Het bestaan van kunstcentrum de Appel aan de Prins Hendrikkade hangt voor de zoveelste keer aan een zijden draadje. W139, ooit begonnen als expositieruimte in een gekraakt pand, en een dozijn galeries blijven over.

Wat wringt is volgens Fijen niet ­alleen het gebrek aan podia, maar aan betaalbare ateliers of woonruimte. Kunstenaars wijken uit naar Rotterdam of Antwerpen. Amsterdam heeft een probleem dat raakt aan de diversiteit en ontplooiingsmogelijkheden voor jonge kunstenaars.

Hedwig Fijen, directeur Manifesta 

Water

Amsterdam zou volgens Fijen moeten inspelen op actuele vraagstukken als de stijging van de zeewaterpeil en de gevolgen die dat heeft voor het landschap. Water zou een goed thema zijn voor de eerste biënnale rondom Amsterdam, zegt Schaap, stedenbouwkundige en bestuurslid van de ­Biënnale in oprichting. “Het ligt voor de hand om landschapsarchitectuur en design erbij te betrekken.”

Fijen: “De combinatie van water en industriële locaties kan een geweldige aantrekkingskracht hebben op ­bezoekers en kunstenaars. Voor ­Manifesta doe ik van te voren veldonderzoek naar zowel de ruimtelijke als de sociale context waarin een stad functioneert.”

Manifesta wordt elke twee jaar in een andere Europese stad georganiseerd rondom een actueel thema. In Zürich is dat dit jaar What People Do For Money, daarvoor werd in Sint-Petersburg aandacht besteed aan de vrijheid van meningsuiting.

Vijf miljoen

Om nieuw werk of architectonische objecten van kunstenaars mogelijk te maken, is minimaal twee miljoen euro nodig, zegt Fijen. “Talentontwikkeling is de sleutel voor een gezond kunstklimaat. Alleen zo onttrekt een biënnale zich aan de tijdelijkheid. Uiteindelijk gaat het erom dat je ook iets wilt nalaten aan een stad en de ­gemeenschap.”

De manifestatie is per editie – Fijen mikt in tien jaar op vijf afleveringen – op vijf miljoen euro begroot. De gemeente Amsterdam staat volgens haar positief tegenover het plan en zal binnenkort met een concreet voorstel naar komen.

Bron: Het Parool/Jaap Huisman

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels