nieuws

Verslag projectbezoek Noord/Zuidlijn

Architectuur

Afgelopen donderdag (14 april) organiseerde de redactie van de Architect een projectbezoek naar de Noord/Zuidlijn. Ruim veertig architecten luisterden naar de plannen van Benthem Crouwel Architects en kregen alvast een rondleiding op de bouwplaats. Dit resulteerde in een middag met een interessante kijk in de keuken van een grootschalig project.

Verslag projectbezoek Noord/Zuidlijn

Tekst: Marieke Giele

Harm Tilman, hoofdredacteur van de Architect, opende het projectbezoek aan de Noord/Zuidlijn. Hij benadrukte de enorme opgave van het project, dat met veel innovatieve technieken tot stand is gekomen. De stations en tunnels liggen daardoor een stuk dieper dan gebruikelijk is voor metro’s. En ondanks de bouwperiode van twintig jaar, blijkt de Noord/Zuidlijn verassend up-to-date te zijn.

Verslag Projectbezoek Noord/Zuidlijn Amsterdam

Verslag Projectbezoek Noord/Zuidlijn Amsterdam

Innovatief project

Dries van Heusden, manager uitvoering bij de Dienst Metro en Tram, gaf de bezoekers een introductie in de immense schaal van het project. De stations zijn eigenlijk maar een klein deel van de Noord/Zuidlijn, die voor de rest bestaat uit een lange tunnel en een groot aantal installaties. Inclusief de ruwbouw komt dit neer op een totale contractwaard van 3,1 miljard euro.

Vervolgens gaf Joost Vos, partner bij Benthem Crouwel Architects, een uitleg over het ontwerp van de stations. Door veel daglicht naar binnen te brengen willen de architecten, ondanks de diepte van de Noord/Zuidlijn, bijdragen aan een prettige reiservaring. De heldere ontsluiting moet er daarnaast voor zorgen dat mensen zich ondergronds goed kunnen oriënteren.

Verslag Projectbezoek Noord/Zuidlijn Amsterdam

Lichte stations

De wens van Benthem Crouwel Architects om lichte stations te creëren, bleek ook van belang bij de keuze voor de productleveranciers. José Maase, industrieel ontwerper bij Koninklijke Mosa, vertelde hoe zij in samenwerking met de architecten twee specifieke Noord/Zuidlijn-kleuren ontwikkelde. En Arie Groeneveld van Hunter Douglas ging in op de XL plafondpanelen, waarvan het productieproces speciaal voor dit project in een stroomversnelling is geraakt. Dankzij de hoge reflectiewaarde geven beide producten een lichte uitstraling aan de stations.

Verslag Projectbezoek Noord/Zuidlijn Amsterdam

De aanwezige architecten mochten dit vervolgens in het echt bewonderen. In kleine groepjes kregen zij een uitgebreide rondleiding door de stations van het Centraal Station en de Vijzelgracht. Daaruit bleek nog eens de complexiteit van deze enorme opgave, waarbij niet alleen de techniek, maar ook de planning een belangrijke rol speelt. En de grootste uitstraling van de stations liet sommigen de referentie naar een ondergrondse kathedraal maken.

Het projectbezoek aan de Noord/Zuidlijn was het eerste bezoek in een reeks van zes bezoeken dit jaar. Opgeven voor een van de volgende bezoeken kan via: www.dearchitectprojectbezoeken.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels