nieuws

Test met slimme geleidelijn op Station Utrecht voor slechtzienden

Architectuur

Zendertjes op het station die informatie uitwisselen met bijvoorbeeld een mobiele telefoon, gaan mensen met een visuele beperking helpen de weg te vinden op Utrecht CS. De komende tijd wordt de ‘slimme geleidelijn’ uitgebreid getest door een aantal slechtziende reizigers. Bij het ontwikkelen van nieuwe middelen werkt ProRail nauw samen met belangenorganisaties zoals Bartiméus en de Oogvereniging.

ProRail heeft samen met de belangenorganisaties een testpanel samengesteld die verschillende opdrachten gaat uitvoeren met de ‘slimme geleidelijn’ om te ontdekken of het een betrouwbare technologie is. Vooralsnog gaat het om een aanvulling, en niet een vervanging van, de bekende blindegeleidelijnen.

Samen met NS werkt ProRail sinds enige jaren aan innovatieve ontwikkelingen om stations veiliger, duurzamer en toegankelijker te maken. Zo wordt gekeken naar de informatievoorziening over de situatie van de stations voor reizigers met een beperking voor vertrek. Zo zou het mogelijk worden om reizigers van realtime informatie te voorzien over de beschikbaarheid van liften op stations, ook tijdens verbouwingen.

De proeven met alternatieven voor de blindegeleidelijnen passen in de huidige plannen van ProRail voor een betere toegankelijkheid van stations. Door geplaatste liften en hellingbanen en aanpassingen in de hoogte van perrons is nu al de helft van de circa 400 Nederlandse treinstations volledig toegankelijk voor reizigers met een rolstoel. De verwachting is dat dit in 2020 voor driekwart van de stations geldt.

De test met slimme geleidelijnen werd al eerder uitgevoerd op station Amsterdam Zuid.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels