nieuws

Spotlight op vernieuwende schoolgebouwen

Architectuur

In de rubriek Spotlight staat het idee achter het ontwerp centraal. In het maartnummer zijn dat drie verschillende typen scholen: een kinderexpertisecentrum, een middelbare school en een multifunctioneel universiteitsgebouw. De architecten laten zien hoe zij de diversiteit van de opgaven gebruiken om tot een interessante ontwerpoplossing te komen.

Spotlight op vernieuwende schoolgebouwen

 

 

Kinderexpertisecentrum Atlent, ’s-Hertogenbosch door Frencken Scholl Architecten

Dolf Broekhuizen beschrijft het ontwerp voor het kinderexpertisecentrum Atlent van Frencken Scholl Architecten in Den Bosch. In dit centrum zijn het speciaal onderwijs, de therapie en de opvang van meervoudig of motorisch beperkte kinderen geclusterd. Op deze manier blijft het reizen voor de kinderen beperkt, waardoor zij meer rust in de dag ervaren. Tegelijkertijd zorgt deze clustering voor een integraal zorgaanbod.

De ontwikkeling van deze nieuwe technologie is in samenspraak gegaan met de verschillende betrokken partners. Om dit goed te laten verlopen was Frencken Scholl Architecten hier al vroeg bij betrokken. Op deze manier hebben zij de verschillende eisen van de partijen kunnen integreren in het ontwerp.

Spotlight maartnummer - Rudolf Steiner School - Foto Jeroen Musch Rudolf Steiner College. Foto: Jeroen Musch

Rudolf Steiner College, Rotterdam door Arconiko architecten

Paul Groenendijk toont het ontwerp van het Rudolf Steiner College in Rotterdam. Hier heeft Arconiko architecten een oude ambachtsschool getransformeerd tot een vrije school voor vmbo, havo en vwo. De visie van de vrije school, met een verdeling tussen hoofd, hart en handen, is gebruikt om het gebouw goed in te delen.

Het oude gebouw heeft veel karakteristieke eigenschappen, die zowel de leerlingen als de docenten erg waarderen. Om deze te behouden, moest de aannemer echter wel de funderingsproblemen van de school zien op te lossen. Uiteindelijk is de architectenaannemerscombinatie er op deze manier wel in geslaagd om het gebouw uit 1910 te behouden.

Spotlight maartnummer de Architect - Polak door Paul de Ruiter - Foto Jeroen Musch Polak in Rotterdam. Foto Jeroen Musch

Multifunctioneel onderwijsgebouw Polak, Rotterdam door Paul de Ruiter Architects

Willem Wopereis beschrijft het Polak gebouw van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In dit multifunctionele gebouw staat ‘Het Nieuwe Studeren’ centraal. Hier zijn verschillende typen plekken gecreëerd waar studenten samen of juist alleen kunnen studeren.

Paul de Ruiter Architects heeft met een heldere indeling het gebouw geordend. In het grote atrium komen de verschillende functies samen en kunnen de studenten elkaar ontmoeten. De houten trap nodigt uit om te ontspannen en verbindt de begane grond met de bovenliggende verdiepingen, zodat een open studielandschap ontstaat.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels