nieuws

Haags busstation ondergaat metamorfose

Architectuur

Het busplatform bij Den Haag Centraal gaat de komende jaren grondig op de schop. De donkere stalen kap verdwijnt om plaats te maken voor een lichter wit dak. Met de vernieuwing is 21,5 miljoen euro gemoeid. Het ontwerp is afkomstig van Benthem Crouwel Architecten, dat ook verantwoordelijk is voor de stationshal. Eind 2017 moet het klaar zijn.

Haags busstation ondergaat metamorfose

 

In plaats van de oude, grote ijzeren kap, komt er straks een kleiner, fris wit nieuw dak van staal. Dat sluit aan op de hal van het station. In die hal kunnen de reizigers in de toekomst dan ook op hun bus wachten. Vanuit die hal zijn de bussen straks ook beter te zien, want de haltes worden een slag gedraaid. Maar dat is nog niet alles. De Erasmuslijn van RandstadRail komt hier straks ook aan. Nu zijn de perrons van de lijn naar Rotterdam nog beneden.

Busplatform Den Haag CS Benthem Crouwel 

Busplatform Den Haag CS Benthem Crouwel 

Belangrijk knooppunt

De kosten worden gedeeld door de gemeente, het Rijk, de vervoersregio en de provincie. Het naast het busplatform gelegen Prins Bernhardviaduct krijgt ook een nieuwe inrichting. Het viaduct wordt overzichtelijker en daarmee ook veiliger voor met name fietsers en voetgangers. Er komt een kruispunt voor in- en uitritten, het trottoir ter hoogte van het busplatform wordt verbreed en er komt een doorlopend en hoger hek.

Busplatform Den Haag CS Benthem Crouwel 

Busplatform Den Haag CS Benthem Crouwel 

Busplatform Den Haag CS Benthem Crouwel 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels