nieuws

Blije gezichten in eerste trein Station Delft

Architectuur

Het nieuwe treinstation in Delft is inmiddels volop in gebruik. Onze stagiaire Juliska Wijsman reed mee in de allereerste trein die zaterdagochtend door de tunnel zoefde, samen met bewoners en journalisten. De feestelijke ontvangst en de voor velen eerste aanblik van de stationshal zorgden, ondanks het tijdstip, voor blije gezichten en kreten van enthousiasme.

Blije gezichten in eerste trein Station Delft

Op station Den Haag Hollands Spoor verzamelt zich om 5 uur ’s ochtends een grote groep mensen. Vol verwachting staat iedereen te blauwbekken van de kou en te vechten tegen de vermoeidheid, terwijl een bandje zorgt voor wat sfeer door middel van achtergrondmuziek. Om 5.30 uur heet Patrick Buck, directeur van ProRail, ons welkom: “Nog nooit zag ik om half zes ’s ochtends zo veel vrolijke mensen op een station.” Hij vervolgt: “Dit is een mijlpaal voor de stad, maar ook voor ProRail. Een historisch moment voor een historische stad.”

Vers gewassen en gestreken

Dan is het zover: iedereen die in het bezit is van het speciale gratis treinkaartje voor de eerste rit door de spoortunnel betreedt de, volgens Patrick Buck, “vers gewassen en gestreken” trein. Eenmaal onderweg klinkt de meest uitgebreide reisinformatie ooit door de luidsprekers. Een opgewekte vrouwenstem vertelt ons zeer trots te zijn ons welkom te mogen heten op deze speciale rit.

In zes minuten razen we langs station Moerwijk, door de tunnel van station Rijswijk. Meer is niet te zien in de duisternis (het is tenslotte nog geen zes uur ’s ochtends). Nog snel een glimp van het DSM-terrein, dan zakken we langzaam maar zeker de tunnel in. In de luid toeterende trein stijgt de spanning. Dan wordt het licht en wordt de trein ontvangen door zwaaiende mensen op het perron.

Adembenemend

Een schoon en leeg perron wacht ons op. Het aantal bankjes, reclames en andere attributen is expres laag gehouden, wat het perron een rustig en fris karakter geeft. Het zorgt ook voor het gevoel dat alle treinreizigers overdag met gemak erop passen, een gegeven dat waarschijnlijk ook zo is. Met het bestijgen van de trap komt langzaam de lichte stationshal in beeld. “Overdonderend” en “adembenemend” wordt herhaaldelijk gezegd. Ieders blik wordt vrijwel direct getrokken naar het plafond, met een stadsplattegrond van Delft uit 1877. Martijn Geerdes is verantwoordelijk voor de uitwerking van het plafond, die bestaat uit 1929 aluminium lamellen.

Doordat veel gebruik is gemaakt van de kleur wit, maakt de hal een rustige en zeer lichte indruk, ondanks dat het buiten nog donker is. De glazen gevel op het maaiveld brengt buiten naar binnen en de brede trap en verlichte roltrap lokken de reiziger naar boven.

Daar bevinden zich de winkels in hofjes, omsloten door dikke pilaren. De pilaren zijn bekleed met kleine, mozaïek-achtige deeltjes in wit en blauw, een subtiele referentie naar het wereldberoemde Delfts blauw. Het lage plafond, in combinatie met de pilaren, geeft een knus, bijna grotachtig karakter dat een soort beschermd gevoel bezorgt. In tegenstelling tot het Rotterdam Centraal Station is dit een passende uitstraling bij de kleine schaal van het Delftse station.

Bovenaan de trap staat ook burgemeester Verkerk. “Ik kan zien dat u onder de indruk bent”, speecht hij.  “Dat mag ook, in het mooiste station van Nederland! Hier gaan zo veel mensen van genieten, bewust en onbewust. Gefeliciteerd met dit station!” 

 

 Actie abonnement de Architect

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels