nieuws

Groosman gaat met tender P+R Driebergen aan de haal

Architectuur

Begin 2017 start de bouw van een nieuwe parkeergarage voor de NS bij het station van Driebergen-Zeist. Het winnende ontwerp van Groosman biedt plaats aan 600 parkeerplaatsen en maakt deel uit van een transformatie van het hele stationsgebied van de Utrechtse gemeente.

Groosman gaat met tender P+R Driebergen aan de haal

De design&build opdracht is de eerste ontwikkeling in Driebergen-Zeist, In de transformatieopgave wordt het complete stationsgebied verlaagd als een nieuw dal tussen de reeds bestaande heuvelruggen. Om de parkeerdruk in het nieuwe stationsgebied te ontlasten wordt de parkeergarage gebouwd. De duurzame parkeergarage komt in het gebied ten zuiden van het huidige station, op korte afstand van de nieuwe spoortunnel. De werkzaamheden van deze herontwikkeling zullen naar verwachting in 2020 worden afgerond.

 PenR Driebergen Groosman wint opdracht van de NS

In het ontwerp van de 5-laagse parkeergarage staat een veilig wegontwerp en een comfortabele sfeer centraal. Uitgangspunt voor de lay-out is daarom een logische route voor zowel de automobilist als de voetganger. Hun afzonderlijke routes worden begeleid door een herkenbaar wegontwerp en een duidelijke bewegwijzering.

Duurzaamheid

Het gebouw wordt opgebouwd uit duurzame, onderhoudsarme materialen die op een natuurlijke manier verouderen. Door de toepassing van houten lamellen en natuursteen in schanskorven ervaar je door het hele gebouw de landschappelijke omgeving. De verschillende luiken op elke verdieping geven daarnaast een uitzicht over de omgeving, waardoor dat gevoel nog extra versterkt wordt.

 PenR Driebergen Groosman wint opdracht van de NS

Hoofdentree

Speciale aandacht is uitgegaan naar de vormgeving van het hoofdtrappenhuis. In de eerste plaats omdat elke bezoeker van de parkeergarage deze entreehal gebruikt, anderzijds omdat deze voetgangersentree een bijzondere zichtlocatie is vanaf het stationsplein. Het trappenhuis steekt daarom voorbij de rooilijn van de gevel; overzicht, transparantie en herkenbaarheid worden hierdoor versterkt. Architect Mark Siebers van Groosman: “Parkeergarages zijn niet langer gebouwen die een anoniem bestaan leiden. Wij zetten in een volwaardig gebouw in de omgeving waar vooral kansen zijn voor beleving.”

 PenR Driebergen Groosman wint opdracht van de NS Het karakteristieke spel van de lamellen-gevel wordt doorgetrokken in het interieur van het hoofdtrappenhuis. Door de toepassing van een vide zijn alle verdiepingen zichtbaar en krijgt men bij binnenkomst direct een overzichtelijk gevoel. Bijzonder is de trap van de begane grond naar de 1e verdieping; deze steekt als enige eigenwijs de entreehal in. Hiermee wordt de referentie gemaakt naar de luxe bordestrappen uit de verschillende landhuizen in de nabije omgeving.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels