nieuws

LED-licht volgt treinen in tunnel

Architectuur

De spoortunnel heeft Delft beroofd van zijn 350 blauwgele NS-strepen die dagelijks over het spoorviaduct schoten. Binnenkort zijn ze terug, als twee rijen led-lampjes die oplichten in molen ‘De Roos’ wanneer ondergronds een trein passeert.

LED-licht volgt treinen in tunnel

Lichtontwerper Eugène Paashuis (LumiEus) ging al een paar keer met microfoons de vochtige, 60 centimeter lage kruipkelder tussen het tunneldak en de molenvloer in voor geluidproeven. Een smerige klus, maar hij wil het bewegingspatroon van de treinen exact in kaart brengen.

“Het onderscheid tussen passerende treinen en dat van de trams, die hier vlak langs rijden, kunnen we al maken. Grote uitdaging is nu nog het bepalen van de rijrichting.” Dat hoopt hij te doen door het verschil in frequentie tussen de twee tunnelbuizen te meten: de ene ligt iets verder van de molen af. Als dat lukt, kunnen twee 7 meter lange lijnen, met elk 420 led’s, worden aangestuurd. Passeert een trein richting Rotterdam, dan zal straks bovengronds een geel-blauw lichtpatroon de juiste kant op rollen. Komt er een uit Rijswijk, dan loopt het patroon in de andere lijn met de trein mee. In totaal 350 keer per dag, want zo vaak gaat er een trein door de tunnel.

Een microcontroller zet het geluid dat de twee microfoons opvangen om in een digitaal signaal. Het apparaatje kan ook volume, frequentie en lengte van het geluid analyseren. Dat kan fors afwijken. “Een sprintertje maakt veel minder geluid dan de intercity naar Venlo.”

Die verschillen maken het erg lastig om de rijrichting te bepalen, want ze verstoren de meting. Met zoon Lucas, die het programmeerwerk voor zijn rekening neemt, heeft Paashuis het daarom ook al geprobeerd met een versnellingsmeter. Helaas nog zonder succes.

Is het niet makkelijker om gewoon de dienstregeling van de NS in te voeren? Paashuis: “Ja, maar dat is niet leuk. Dan lichten de led’s ook op als de trein door vertraging helemaal niet in de tunnel is.” Alternatieve oplossing is een camera op de molen, gericht naar de tunnelopening richting Rotterdam. De trein komt dan ongeveer een minuut later onder de molen door, de microcontroller stelt vast: dat geluid moet Rotterdam zijn.

Eind van dit jaar moet de vloer in de molen klaar zijn, inclusief de netjes weggewerkte led-lampjes. Molen de Roos (1679), die voor de aanleg van de spoortunnelbouw moest worden verplaatst, gaat dienst doen als winkel voor Het Ambacht en Delftse Waren. De initiatiefnemers hopen op co-financiering voor het project van onder meer ProRail.

Bron: Cobouw.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels