nieuws

Nieuwe afstootstrategie Rijksvastgoed

Architectuur

Het Rijksvastgoedbedrijf gooit het roer om bij de verkoop van ruim 330 rijkspanden. Topman Jaap Uijlenbroek van het Rijksvastgoedbedrijf presenteert op de Provada de nieuwe Afstootstrategie.

Nieuwe afstootstrategie Rijksvastgoed

Door Ingrid Koenen

De drempels voor de markt worden een stuk lager en eigen initiatief krijgt een streepje voor, zo belooft de directeur-generaal. Ook zet Uilenbroek de koers met vier nieuwe speerpunten alvast uiteen: het Rijksvastgoedbedrijf zet de deur open voor

  • veilen per opbod,
  • preselectie bij inschrijvingen,
  • meer mogelijkheden voor biedingen onder voorwaarden en
  • extra ruimte voor marktinitiatieven.

 

Vorig jaar brachten 160 objecten – waarvan 27 gebouwen – 125 miljoen euro in het laatje, maar het mag van Uijlenbroek nog een stapje sneller en vooral makkelijker. “We gooien echt niet alles tegelijk op de markt, maar tot 2020 gaan we nog veel objecten verkopen die bijna allemaal een nieuwe bestemming moeten krijgen.”

  

Opbod 

De nieuwe strategie is tot stand gekomen met inbreng van marktpartijen en staat op de Provada open voor op- en aanvullingen. Kort daarna wordt die definitief vastgesteld. Nieuw is dat gewild vastgoed in het vervolg in een veilingconcept per opbod kan worden verkocht, zodat overbieden mogelijk wordt.

Preselectie 

“Marktpartijen hikken vaak aan tegen hoge kosten die ze moeten maken om een plan te ontwikkelen, zonder zeker te weten of ze een pand ook kunnen kopen. Om de kansen te vergroten, komt er in sommige gevallen een systeem met preselectie van geschikte partijen”, legt Uijlenbroek uit. Ervaring en een gezonde financiële basis zullen enkele van de voorwaarden zijn om te mogen meedingen bij complexe transformaties.

Soepelheid bij voorwaarden

Verder wil het Rijksvastgoedbedrijf zich soepeler opstellen bij biedingen onder voorwaarden, zoals een bod dat alleen geldt als het bestemmingsplan met succes wordt gewijzigd of met een voorbehoud voor de financiering.

Marktinitiatief 

Opvallend is tot slot de stap om meer ruimte te geven aan marktinitiatief: wie een goed idee heeft voor de transformatie van een leeg ministerie of overtollige kazerne, mag in het vervolg rechtstreeks een plan indienen en een bod uitbrengen. 

Het Rijksvastgoedbedrijf is van plan het eigen initiatief te belonen na een periode – “zeg, drie tot zes maanden” – waarin andere partijen op de hoogte worden gesteld van de voorgenomen verkoop. Als dan een beter idee of bod op tafel komt, krijgt dat de voorkeur. Het uitgangspunt van verkoop aan de hoogste bieder op basis van een transparant proces blijft overeind, benadrukt Uijlenbroek.

“Een een-op-een relatie bevindt zich te snel op een hellend vlak, maar eigen initiatief kan wel een streepje voor krijgen, waardoor objecten met voorrang worden verkocht. Het gaat om verfrissende ideeën voor weinig courante panden die een nieuwe bestemming moeten krijgen. Daarvan hebben we er heel veel.” 

Lees de rest van het interview hier: “Rijksvastgoed krijgt geen prijskaartje”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels