nieuws

Horizontaal en verticaal met de lift

Architectuur

Staalgigant ThyssenKrupp werkt aan een elektromagnetische lift die ook opzij kan bewegen. Zweeflift Multi zit niet vast met kabels en kan zich daardoor zelfs tussen verschillende gebouwen verplaatsen.

Horizontaal en verticaal met de lift

Het horizontale transport is mogelijk dankzij de aandrijftechniek van zweeftrein Transrapid waarin ThyssenKrupp participeerde. De liftenfabrikant denkt een gebouw van meerdere cabines te kunnen voorzien. Een beveiligingsprogramma zorgt dat er altijd minstens een hele verdieping tussen twee cabines zit.

De liftenbouwer legt in de ontwikkeling vooralsnog de nadruk op het ‘recht-op-en-neer’ liftgebruik in gebouwen, omdat het voor horizontaal transport vooralsnog geen serieuze markt ziet. Bij verticaal gebruik wordt de liftcabine omhoog gestuwd door een elektromotor. Bij het dalen fungeert deze als generator en compenseert zo deels de energie van de opwaartse beweging. De zweeflift verbruikt dan grofweg net zoveel stroom als een conventionele kabellift.

Het ontbreken van een liftkabel loont dan vooral in gebouwen van 300 meter en hoger. Naarmate de lengte toeneemt wordt een kabel steeds zwaarder, wat energie kost.

 

Testtoren door Jahn en Sobek

ThyssenKrupp bouwt momenteel een 246 meter hoge testtoren in Rotweil, de ‘City of Towers’. De toren, die is ontworpen door Helmut Jahn en Werner Sobek, herbergt twaalf 100 meter lange testschachten. Op 232 meter komt een platform vanaf waar de bezoekers het Zwarte Woud kunnen bewonderen, de Schwäbische pre-Alpen, en op heldere dagen de Alpen. In de afgelopen twee maanden zijn de eerste 100 meter gebouwd. Het bedrijf verwacht de toren eind 2016 in gebruik te kunnen nemen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels