nieuws

The crowd investeert in gebouwen en duurzaamheid

Architectuur

De gebouwde omgeving en duurzaamheid doen het goed bij crowdfunders. Dat blijkt uit de cijfers van De Breed & Partners, dat een wekelijkse Crowdfunding Top 40 uitbrengt van projecten die het meeste kapitaal hebben opgehaald.

The crowd investeert in gebouwen en duurzaamheid

De hoogste nieuwe binnenkomer in de Nederlandse Crowdfunding Top 40 van het eerste kwartaal in 2015 is WakaWaka. Deze bedenkers van voor lampen en opladers op zonne-energie wisten binnen één week 500.000 euro op te halen. De crowd investeert ook graag in (nieuwe) restaurants, duurzame energie en slimme ICT oplossingen.

Top 3 populaire projecten (€ per week)

  1. WakaWaka met € 500.000,- voor lampen en opladers op zonne-energie
  2. Banbao Europe met € 350.000,- voor educatieve bouwblokjes voor kinderen
  3. Aalborg Hotel met € 335.000,- voor de overname van een hotel

 

 

Een Wakawaka oplader

Top 3 populaire onderwerpen

  1. Horeca, investeren in bestaande of nieuwe formules
  2. Vastgoed, investeren in nieuwbouw of renovatie
  3. Duurzaamheid, investeren in duurzame producten

 

Meest geleend

De Breed Partners hanteert vier categorieën. Bij een Lening ontvangt de investeerder de inleg terug plus eventuele rente. Bij Aandelen wordt de investeerder mede-eigenaar. De categorie Product wgeeft een niet-financiële tegenprestatie, zoals een dienst of een product en bij Donatie is er geen tegenprestatie. De categorie Lening komt het meest voor.

Er worden grotere bedragen geïnvesteerd in gevestigde ondernemingen, zodat deze projecten hoger in de Top 40 staan. De starters met een goed idee moeten meer moeite doen om het doelbedrag te halen.

Aanvulling op bancair

Commercieel directeur Jan-Willem Onink van Crowdfinanceplatform Collin Crowdfund ziet de combinatie met bancaire financiering groeien. “Crowdfinance wordt langzaam mainstream in Nederland. De combinatie financieren, exposure voor je product of dienst en daarnaast het creëren van zogenaamde ambassadeurs voor je bedrijf is wat we succesvol zien groeien. Belangrijk is wel om je campagne zorgvuldig voor te bereiden.”

Horeca en stroom

Typisch is de toename in het aantal horeca projecten. Ondernemers vragen financiering voor het opstarten van een nieuw take-away initiatief, groeifinanciering voor een bestaand restaurant of startkapitaal voor het opzetten van een thuisbezorg service. Voedsel is hot en dan met name eerlijke, gezonde of biologische varianten. Projecten met de focus op duurzaamheid komen ook vaak voor in de Top 40. Je kunt hierbij denken aan nieuwe vormen van energie, het opzetten van een zonnepanelenpark of de aanschaf van een biomassa installatie.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels