nieuws

Genk gaat voor groene sport

Architectuur

De Genkse sportlocatie aan de Emile Van Dorenlaan wordt flink uitgebreid. Naast de bouw van een nieuwe sporthal, die in 2015 opent, wordt ook de omgeving volledig vernieuwd. Met een sportieve bosstrook, een multifunctioneel plein en een nieuwe parkeerzone krijgt de sportsite een duurzame en groene make-over. Het AGB keurde onlangs het ontwerpconcept goed van LOLA, LIST en Antea.

Genk gaat voor groene sport

Voor de omgevingswerken werd in samenwerking met de Vlaamse Bouwmeester een ontwerpwedstrijd georganiseerd. Landschapsarchitectenbureau LOLA vormt samen met architectenbureau LIST en advies- en ingenieursbureau Antea het winnende ontwerpteam. In hun voorstel wordt de omgeving in drie verschillende ruimtes opgedeeld, namelijk een bosstrook achter de gebouwen doorheen het huidige sportbos, een plein tussen de twee gebouwen en een parkverbinding met parkeermogelijkheden.

Er werd gekozen voor een duurzaam en ecologisch concept met respect voor de Stiemerbeekvallei waarin de sportsite zich bevindt. “Het ontwerpteam heeft een concept op tafel gelegd met een multifunctionele en sterke hoofdstructuur die op lange termijn behouden kan blijven”, aldus schepen van openbare werken Ali Çaglar. “Het sport- en recreatieprogramma op de site wordt bewust verweven met de natuur. Qua bereikbaarheid is er veel aandacht voor wandelaars en fietsers. Via duurzaam bosbeheer is het bovendien de bedoeling om het gebied in zijn oorspronkelijke staat te herstellen.”

Zowel de parking als het plein worden open ruimtes met aandacht voor het groene kader waarin ze gelegen zijn. De parking wordt omgevormd van een grote grijze vlakte tot groene parkeerzone met picknickbankjes. Het plein zal enerzijds dienen als autonome ruimte waar er plaats is voor sport, spel en ontspanning. Daarnaast zorgt deze plek voor een verbinding tussen de vallei waarin de parking zich bevindt en het bos achter de gebouwen.

De bosstrook, een voetgangers- en fietsverbinding van 5,5 meter breed en 565 meter lang, zal gerealiseerd worden doorheen het huidige sportbos met de finse piste. Deze strook is de ontbrekende schakel in een regionale route. Met deze verbinding worden C-mine en Waterschei verbonden en wordt de driehoek die met het treinstation wordt gevormd, gesloten. In open plekken in het bos naast deze bosstrook wordt plaats voorzien voor allerlei sportactiviteiten.

Bron: Limburg-actueel.be   

Actie abonnement de Architect

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels