nieuws

Hernieuwde kennismaking met De Tempelhof Winssen, Beuningen

Architectuur

Alle weekenden van juni en de eerste twee in juli opent buitenplaats De Tempelhof in Winssen, Beuningen, haar poorten voor de wereldvisie van het kunstenaarsduo Huub & Adelheid Kortekaas. Zij maakten een totaalkunstwerk geïnspireerd op ‘de Plant’. En dan speciaal waarop deze dienst doet in het veranderende bewustzijn tussen natuur-cultuur, waarin architectuur, tuin, kunst, leven werk en filosofie samenvloeien.

Hernieuwde kennismaking met De Tempelhof Winssen, Beuningen

De Tempelhof, gebouwd tussen de jaren 1995 en 2000 is een afspiegeling van de veranderingsprocessen in een wereld, een verbeelding van de universele beelden en denkbeelden van Huub & Adelheid Kortekaas. Het kunstwerk staat symbool voor de 50 jaar lange zoektocht naar de symbiose tussen onder andere landschap en architectuur.

 Tempelhof Huun en Adelheid Kortekaas 

Op het voorplein, onder de monumentale 7.77 meter hoge draadstalen poort Utopia, ontvouwt zich een grote cortenstalen plantillusie met een diameter van 6.66 meter, gelijk aan de hoogte van de voorgevel van het woonhuis annex atelier. In het stucwerk van de gevel zijn twee opgaande akkers met elk 33 kiemplantjes van 33 cm hoog geplant. Zij verwijzen naar het wereld Vredes-Zaaiproject ‘The Unifying Spirtual Field of the World’.

Aan weerszijden van het woonhuis staan hoge zetels waarop primaire bladvormen tronen als magistrale sacrale tekens van de natuur. De achtkantige zinken tempel, onderdeel van de Tempeltuin is even hoog als de voorgevel van het woonhuis en gesitueerd in een van de tuinkamers aan de oost- en westkant.

 Tempelhof Apocalyps Huun en Adelheid Kortekaas

De Tempelhof is mede geïnspireerd op de ‘Universele Maat van de Mens’, een belangrijk onderdeel in de filosofie van Huub Adelheid Kortekaas. Bij binnenkomst in de hal van het woonhuis annex atelier valt de blik op de monumentale tempel in de tuin, de Apocalyps, als beëindiging van een lange zichtas. Een tweede as doorkruist vanuit de hal van het woonhuis en bijgebouwen als blauwdruk van het menselijk lichaam. Het hele gebouw is voorzien van details van hun beeldtaal die is doorgevoerd tot in de functionele elementen als deurklinken, gordijnhouders, kroonluchters, bedden, etc.

Anima Mundi

Getallen

Beide kunstenaars zijn gefascineerd door het getal 100 dat zij opsplitsen in 3 x 33 + 1 waarmee het aansluit op de ritmes en ordeningsstructuren in de natuur. In het verlengde hiervan ontstaat het spel der getallen en worden 111, 333, 666, 777 en 999 kwantumfysica-achtige metaforen voor de werkelijkheid. Hieruit vloeit voort de ‘Fysieke maat van de Mens’, toegepast als grondmaat van de drie archetypische tempels uit 1980 met een grondmaat van 1,80 x 1,80 meter als resultaat van een 30 jaar lange zoektocht naar de verborgen ordeningen en structuren van de architectuur, die uitgroeit tot het Alfabet van de Bouwkunst.

Tuin

Een alles verbindende zichtas van 133 meter loopt dwars door het woonhuis en de tuin en verbeeldt hiermee de verticale lijn van het menselijk lichaam. De as begint bij de monumentale 7.77 meter hoge draad-stalen poort ‘Utopia’ (het hoofd) en eindigt bij de 7.77 meter hoge tempelknop de Apocalyps, (de voeten). In het hart van de Tempel groeit een symbolische ‘Gouden Bloem’ als de bron van het leven.

Halverwege de lange waterlijn, onderdeel van de zichtas, ligt een vierkant bassin van 3.33 x 3.33 meter. Deze bron vormt het snijpunt van de dwars-as die op zijn beurt weer is verbonden met de lanen rondom. De assen verdelen het terrein in vier kwadranten, de Rozentuin, de Metafysische tuin, de Engel Anima Animus en de Temel met de Gouden Knop met hierin twee maquettes van twee mondiale Quantum-Art projecten.

De dwars-as eindigt aan de oostzijde met een monumentale Zetel, waarop een zonneplant is geplaatst. Zij vormt het midden van de coulissenlaan, de beelden-galerji. Van hieruit waaieren de beelden en hun gedachtengoed uit over de wereld.

Meer informatie

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels