nieuws

ETFE-koepel als passagiersterminal Khabarovsk Airport

Architectuur

In samenwerking met ingenieursbureau Deerns heeft Architectenbureau Paul de Ruiter een ETFE passagiersterminal ontworpen voor de luchthaven van Khabarovsk. De lichtgewicht koepelconstructie met ETFE kussens bevat een energie-efficiënte, geklimatiseerde binnenruimte.

ETFE-koepel als passagiersterminal Khabarovsk Airport

Khabarovsk bevindt zich op de grens tussen Rusland en China. Er wordt op korte termijn een aanzienlijke toename van verwacht van vluchten en passagiers, vanwege de overname door Vladivostok Air. De passagiersterminal kan deze groei faciliteren.

De uitdaging zat er vooral in om een zo duurzaam mogelijke terminal te realiseren in het grillige klimaat van Khabarovsk met warme zomers en koude winters. Men vroeg daarbij een flexibel ontwerp dat gebruik maakt van natuurlijke bronnen om het energiegebruik tot een minimum te beperken.

Dome

Het ontwerp bestaat uit een enkelvoudige grote koepel (dome) met aan de airside gekoppeld een langgerekt concours met gates. De koepel, die alle bestaande terminalgebouwen vervangt en alle functies nu onder één dak brengt, is gemaakt van een lichtgewicht constructie met ETFE kussens, die de buitenschaal transparant maakt. Het interieur wordt zo voorzien in een maximale hoeveelheid daglicht. Daarnaast kunnen reizigers en personeel zich tussen alle functies van het vliegveld verplaatsen zonder dat ze het extreme klimaat van Khabarovsk hoeven te trotseren.

 

Ontwerp

Onder de koepel zijn alle functies voor de organisatie van internationale en nationale vluchten naast elkaar geplaatst waardoor loopafstanden verkort worden en personeel efficiënt ingezet kan worden. Veiligheidsscheidingen zijn horizontaal tussen verdiepingen aangebracht, waardoor de vloeren zelf maximaal vrij indeelbaar zijn. De indeling biedt hierdoor ook ruimte om de verhouding tussen de functies voor nationale- en internationale vluchten te veranderen in de toekomst.

Transparantie balustrades vergroten het open effect. De plafonds zijn bekleed met houten latten, waarin de akoestische isolatie, verlichting en diverse elektrische apparatuur zijn geïntegreerd. Op verschillende plekken zijn ruimtes gereserveerd voor vegetatie: planten helpen om de lucht te reinigen en hebben een positief effect op mensen.

  

 

Energie-efficiënt

De koepelvorm zorgt voor een minimaal aantal meters geveloppervlak tegen een maximale gebouwinhoud, waardoor oppervlakteverlies gereduceerd wordt. Door twee lagen ETFE-kussens toe te passen kan gebruikte opgewarmde lucht boven in de koepel tussen de twee lagen afgezogen worden, waardoor een isolerende huid van warme lucht om de ruimte heen ontstaat. De warmte uit de lucht in deze dubbele wand wordt in de winter hergebruikt om verse ventilatielucht te verwarmen, terwijl de warmte in de zomer in de bodem kan worden opgeslagen.

 

Actie abonnement de Architect

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels