nieuws

Overzichtstentoonstelling digitaal ontwerper Joris Laarman

Architectuur

In het Groninger Museum is voor het eerst een grote overzichtstentoonstelling van de 3D geprinte ontwerpen van Joris Laarman te zien. Het is de start van een wereldtournee van de expositie Joris Laarman Lab die naar steden als Parijs En New York gaat. Museumconservatoren Sue-An van der Zijpp en Mark Wilson verzorgde de inrichting van de expositie.

Overzichtstentoonstelling digitaal ontwerper Joris Laarman

 Digitaal designer en kunstenaar Joris Laarman maakt artistieke zetels die allemaal uit 3D-printers komen. Het zijn opvallende stukken uit een veel breder oeuvre.

In een interview met de NOS zegt Laarman: “Aan het eind van mijn studie stond ik met een been in de klassieke analoge wereld en met het andere in de digitale. Vroeger zochten mensen nog dingen in de Gouden Gids, onvoorstelbaar. Toen kwam Google. Dat internet is zo’n goudmijn. Met die inspiratie is alles begonnen. Het gaat vooral om het maken van fysieke dingen in de digitale wereld.” Het staat en hangt in Groningen in al zijn vormen, zaal voor zaal.

Bone Chair

In de toepassing van de modernste methoden combineert Laarman klassieke traditie met opwindende innovatie. Een frappant voorbeeld is zijn al bijna klassieke Bone Chair. Het Rijksmuseum en het MOMA in New York hebben elk een exemplaar aangekocht. Er staat er ook een in te glimmen in Groningen. De mal is een 3D-print, de stoelen zijn gegoten.

Het is net als met die beroemde Rietveld-stoel: zitten doe je er bij voorkeur niet op. Het is een meubelstuk om te bewonderen, ook als glanzend voorbeeld van de modernste technologie. Hij kreeg zijn organische uiterlijk door een speciaal computerprogramma dat is gericht op de optimale groei van menselijke botten: dik waar het moet en dun op de plaatsen waar de stoel het minst wordt belast, zonder verlies aan stevigheid. Daar staat hij, als een nieuw model Formule 1-auto.

Gradient Chair Joris Laarman Overzichtstentoonstelling Groninger Museum De Gradient Chair

Spelen, ontwerpen, experimenteren. Voor Laarman is het alles ineen, een dynamiek waarin sierlijkheid samengaat met functionaliteit. Dat is precies de denkwijze van Rietveld en De Stijl-groep, pionierswerk dat bijna een eeuw geleden begon. Laarman reageert gretig bij het noemen van die namen: “Dat is een enorme inspiratiebron. Als Rietveld nu had geleefd had, hij die digitale fabricage fantastisch gevonden.”

Henry Ford

Met de serieproducties van Rietveld in gedachten gaat Laarman voor naar de vitrine van zijn stoel, opgebouwd uit witte en blauwe puzzelstukjes. En hij verwijst naar de site die fungeert als instructie voor een zelfbouwpakket, een teken van het begin van een nieuwe, opwindende tijd. Laarman zegt: “De ontwikkeling staat nog maar in de kinderschoenen. Het is pionieren voor ons, net als Henry Ford, maar het gaat wel heel snel.”

Joris Laarman_Groninger Museum_Bits & Parts Puzzle Chair
Bits Parts Puzzle Chair door Joris Laarman

Als digitaal visionair voorziet hij een ontwikkeling die de pure kunst verregaand overstijgt. Met nadruk stelt Laarman: “De digitale fabricage gaat de wereldeconomie veranderen. Het gaat over robots, maar ook over werkgelegenheid. Wij krijgen het produceren weer terug in de samenleving, de liefde om dingen te maken. Ik ga ook liever naar de bakker, dan dat ik brood koop uit een fabriek.”

Refererend aan de industriële revolutie van de negentiende eeuw en de milieunood van deze tijd vervolgt hij: “Het is geen slopend werk voor arbeiders meer. Deze robots produceren ook geen afval. En het schept werk voor laagopgeleide meubelmakers en hoogopgeleide computerspecialisten.”

“Een robot kan duizend verschillende producten maken. Toch is het meer dan een druk op een knop. Het gaat ook om materiaalkennis en kennis van de technologie. Bij Ford ging het om de assemblage van auto’s. In dit geval moeten er overal op de wereld productieplaatsen komen voor digitale producten die betaalbaar zijn.”

Als jonge honden heeft Laarman met zijn partners op de NDSM-werf in Amsterdam het bedrijf MX-3D opgezet. Ze zijn er begonnen met staal in 3D. Het bleek te werken. Het resultaat is te zien in het Groninger Museum: de Groninger Dragon, een meer dan manshoog kronkelobject met een stalen visnethuid.

Studio MX3D aan het werk met de 3d geprinte brug in Amsterdam
MX3D met een model van de 3d geprinte brug over de Amsterdamse Oudezijds Achterburgwal

Daarachter staat op de muur een ander project afgebeeld: het ontwerp voor een brug over de Amsterdamse Oudezijds Achterburgwal, bijeen gelast met digitale MX3D-techniek. Het ontwerp is inmiddels de hele wereld over gegaan en kan overal tot verschillende bruggen leiden.

Binnenlopend in de zaal met twee rijen stoelen aan weerszijden vertelt de trotse ontwerper-kunstenaar over buitenaardse plannen. “Ik ben benaderd door drie partijen om over de ruimte te gaan praten. De NASA? Dat kan ik niet zeggen. Het is nog top secret.”

Bron: NOS.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels