nieuws

Stations een miljard te duur

Architectuur

De kosten van elf grote spoorprojecten zijn fors uit de hand gelopen. De prijs van alle projecten samen was begroot op ruim een miljard euro. De werkelijke kosten bedragen bijna twee miljard euro.

Stations een miljard te duur

Dat blijkt uit een inventarisatie van de kosten van elf stationsprojecten die door ProRail worden uitgevoerd. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Mansveld dat de meerkosten uiteindelijk nog hoger zullen uitvallen. De laatste ontwikkelingen rond het nieuwe treinstation in Breda zijn namelijk nog niet in de berekeningen meegenomen. De staatssecretaris oogst veel kritiek vanwege allerhande problemen bij spoorbeheerder ProRail. De Tweede Kamer riep haar ter verantwoording.

Mansveld verdeelt de financiële tegenvallers in twee categorieën. Schadeposten door onverwachte meerkosten van onder meer problemen met grondwater leidden tot een strop van in totaal 306 miljoen euro. Nog eens 581 miljoen euro extra ging op aan prijsbijstellingen en btw-verhogingen.

Mansveld relativeert overigens de kostenoverschrijdingen. Ze verwijst naar een onderzoek van de TU Delft uit 2011 en komt tot conclusie dat Nederlandse spoorprojecten financieel minder vaak uit de hand lopen dan vergelijkbare werken in het buitenland.

Uit de brief van Mansveld komen de aanleg van de stationstunnel in Delft en de uitbreiding van het spoor bij Amsterdam Zuidas als koplopers naar voren. De aanleg van de Delftse spoortunnel viel met een overschrijding van 283 miljoen euro ruim twee keer zo duur uit als oorspronkelijk was gepland. De vernieuwing van station Amsterdam Zuidas pakte 170 miljoen euro duurder uit dan de 65 miljoen euro waarop het karwei aanvankelijk was begroot. De aanleg van de ov-terminal bij station Utrecht stond in de boeken voor 249 miljoen euro, maar eindigde op een bedrag van 412 miljoen euro. De vernieuwing van station Arnhem was ook een strop. Hiervoor was 24 miljoen euro gereserveerd, maar de uiteindelijke prijs bedroeg 108 miljoen euro.

Meevallers waren er overigens ook. De bouw van een vierde spoor en een reizigerstunnel in Zwolle kostte 19 miljoen euro minder dan verwacht. De verbouwing van Amsterdam Centraal viel 10 miljoen euro goedkoper uit.

Bron: Cobouw.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels