nieuws

Toren met taille in Wenen door MVRDV

Architectuur

MVRDV heeft de wedstrijd gewonnen voor een 110 meter hoge multi-functionele toren naast de Gasometer in Wenen. De toren bestaat visueel en functioneel uit twee blokken met verdiepingen, samen ruim 35.000 vierkante meter groot, en biedt plaats aan kantoren woningen, horeca, winkels en parkeerplaatsen. Start bouw is gepland voor 2016.

Toren met taille in Wenen  door MVRDV

 

MVRDV won de wedstrijd samen met Bollinger + Grohmann Ingenieure Wenen en duurzaamheidadviseurs Energy Design Cody Consulting.

De toren komt direct naast een metrostation in het gebied tussen het Weense vliegveld en haar binnenstad. Volgens het bestemmingsplan is hier ruimte voor een driehoekige toren van 75 meter hoogte. MVRDV heeft een smallere vierkante plattegrond voorgesteld, met een hogere opbouw.

 

De taille verminderd beperkt de schaduwval van de toren op buurpanden 

Om deze ingreep in het bestemmingsplan mogelijk te maken zijn de onderste tien verdiepingen van het gebouw parametrisch gevormd om de gebouwen in de buurt met niet meer dan twee uur schaduw per dag te belasten. Hierdoor ontstaat een toren met een taille. Het plein rondom de toren wordt een gigantische zonwijzer.

De verdiepingen in de taille zijn voorzien van buitenruimtes die deels via trappen onderling met elkaar verbonden zijn. Hierdoor wordt de taille een instrument om het lagere deel van de toren aan te sluiten op het plein, meer leefbaarheid te genereren en meer ingangen te creëren voor de toren. Terwijl hoge gebouwen vaak introvert zijn en op straatniveau weinig bijdragen, kan deze hoogbouw . dankzij de taille stedebouwkundig beter functioneren.

Door de taille ontstaan ruime buitenruimtes en directe toegang vanuit het plein 

De taille functioneert tevens als windbreker voor de in de Donauvallei typische stormwinden.

De gedraaide lagere tien verdiepingen sluiten aan bij de hoogte van de bebouwing in de omgeving terwijl de hogere 20 verdiepingen een vierkante plattegrond hebben. Mede dankzij de efficiënte kern, zijn dd netto vloeroppervlakken voor 80 procent kolomvrij met 3,5 meter plafondhoogte. De verdiepingen kunnen daardoor woningen worden of in verschillende kantoortypes worden opgesplitst. De functie kan ook op een later tijdstip nog worden aangepast.

 

De interieurs zijn flexibel ontworpen om in toekomst als woningen of kantoren te kunnen functioneren 

Er wordt een kostengunstige bouwmethode gekozen waarbij gebruikt gemaakt wordt van kolommen van composiet en betonvloeren. De ramen van de staal en glasgevel kunnen open om natuurlijke ventilatie mogelijk te maken. In de kelder van het gebouw komen 110 parkeerplaatsen, al ligt het gebouw naast een metrostation.

De Gasometer 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels