nieuws

‘De woning moet weer knus en gezellig zijn’

Architectuur

Kan de bouw zijn leven veranderen? Die vraag hield menigeen gisteren bezig op Ecobouw. Dat er iets moet veranderen, is volgens de goeroe’s in duurzaam bouwen van het eerste uur misschien wel noodzakelijker dan ooit.

‘De woning moet weer knus en gezellig zijn’

Door Thomas van Belzen

Duurzaam bouwen. Zoveel congressen gaan erover. Zoveel mensen praten erover. En toch moet de echte transitie in de bouwsector nog komen, oordelen vriend en vijand gisteren ook op Ecobouw. Cobouw berichtte die ochtend op basis van een eigen enquête dat duurzaam bouwen alleen verkoopt als daar een goed verhaal bijzit van de ontwikkelaar, bouwer of architect. Criticasters trokken de resultaten van dat onderzoek direct in twijfel, omdat nauwelijks zestig bouwprofessionals het onderzoek hadden ingevuld.

Annemarie van Doorn opent Ecobouw

Geld verdienen met duurzaamheid blijkt echter nog steeds verdomd lastig, gaven meerdere deskundigen op het hoofdpodium van Ecobouw gisteren aan. Aan de bouwopgave ligt het niet. Honderdduizenden woningen komen in aanmerking voor een energiebesparingsbeurt, de consument geeft echter niet thuis. “De gezondheidszorg kan miljoenen euro’s besparen als er gezonder wordt gebouwd”, probeerde Bernd Hendriksen van KPMG de mensen tijdens het openingsdebat de ogen te openen.

Roer om

Ook in de professionele sfeer moet het roer om, zei Annemarie van Doorn, directeur van Dutch Green Building Council. “Neem af en toe een zijspoor”, sprak zij de aanwezige ondernemers toe. “Iedereen heeft een missie. Te veel hebben we de neiging om naar de korte termijn te kijken. Naast de financiële winst willen we toch ook werken aan een betere, duurzame wereld? Of laten we beginnen met Nederland. We moeten duurzaamheid zien als iets dat geld oplevert.”

Ondernemerskansen zien is één ding, misschien nog wel belangrijker is: hoe krijg je de geldschieter mee in dit lastig te verkopen verhaal? Of beter gezegd: hoe kom je als bouwer in contact met de eindgebruiker.

 

“We moeten de klant niet alleen isolatie en energiebesparing bieden, maar comfort, leefbaarheid en een gezonde woning”, betoogde Van Doorn. “Geen financier kan daar toch tegen zijn? Nee, we kunnen niet zomaar 200 euro meer huur vragen. Het idee is dat we de reële effecten van onze ingrepen laten zien. Een lagere energierekening, meer comfort, we moeten iets met de akoestiek. De woning moet weer knus en gezellig zijn.”

Met banken en beleggers gaat Van Doorn vrijdag om tafel. Heel misschien is het de basis voor een nieuw keurmerk comfortabel wonen. De directeur van DGBC voegt er direct aan toe: “Maar het keurmerk moet geen doel op zich worden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels