nieuws

Afscheid van Max Risselada

Architectuur

Afgelopen vrijdag stond de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft in het teken van het afscheid van Max Risselada. De afscheidstentoonstelling ‘Patient (Re)Search’ toont fragmenten van exposities en publicaties die vanaf de jaren zeventig zijn ontwikkeld en geproduceerd. In gesprek met collega’s en oud-studentassistenten wordt zijn grote invloed op het onderwijs en het architectuuronderzoek zichtbaar.

Afscheid van Max Risselada

Tekst: Marieke Giele

De tentoonstelling over het geduldige onderzoeken is samengesteld door Max Risselada en zijn team. Een tijdlijn loopt langs de belangrijkste periodes in de moderne geschiedenis van de architectuur en de werken van grote architecten als Adolf Loos, Le Corbusier, Jaap Bakema, A&P Smithson en Jean Prouvé worden aan de hand van maquettes, tekeningen en foto’s met elkaar vergeleken.

Een levensgrote maquette van de huiskamer van Villa Müller dient als prachtige setting voor het gesprek tussen Max Risselada met zijn collega’s. Frits Palmboom, Erick van Egeraat, Bjarne Mastenbroek, Arjan Hebly, Peter Drijver, Henk Mihl en Stanislaus von Moos zijn uitgenodigd op dit bijzondere podium de dialoog met elkaar aan te gaan.

Foto: Hans Krüse

Analyses en vergelijkingen
Tijdens het gesprek wordt duidelijk dat Max Risselada de Faculteit Bouwkunde een nieuwe kijk op de architectuur heeft meegegeven. Met de introductie van plananalyses in het onderwijssysteem kregen studenten de kans om het werk van de grote architecten te onderzoeken. Het bestuderen van plannenmappen en het bouwen van maquettes gaf hen de kans een eigen positie ten opzichte van deze meesters in te nemen.

Kenmerkend voor de werkwijze van Max Risselada is de vergelijking die hij altijd zoekt tussen de verschillende architectuurstijlen. In de tentoonstelling ‘Raumplan versus Plan Libre’ uit 1987 legde hij het werk van Adolf Loof naast dat van Le Corbusier. Deze tentoonstelling heeft maar liefst 22 locaties over de hele wereld aangedaan en het gelijknamige boek wordt nog steeds verkocht.

Fascinatie voor materiaal
De nadruk in het onderwijs van Max Risselada lag op de realisatie van de ontwerpen. De materialisering kreeg daarom grote aandacht in zowel de analyse als het ontwerp. Het gevoel dat in een materiaal verscholen ligt, is immers van aanzienlijke invloed op de uitstraling van een gebouw. Frits Palmboom zegt daarover het volgende: “Het ontwerp komt niet van buitenaf, maar zit in de materialen”.

Ook de stoelencollectie van de faculteit was belangrijk voor het werk van Max Risselada. Een stoel is de kleinste vorm van architectuur die er bestaat, aangezien in het ontwerp ruimte, functie en materiaal samenkomen. Dit geeft inzicht in zowel het driedimensionale aspect van het ontwerp als het gevoel waarmee dit gepaard gaat.

Foto: Hans Krüse

Relatie met studenten
Het lesgeven was het belangrijkste onderdeel in het leven van Max Risselada. In totaal heeft hij wel acht generaties aan studenten voorbij zien komen, waarvan hij er velen tot goede professionals heeft zien uitgroeien. Bijzonder is dat “Max nooit iets vroeg, maar alleen kon geven”, aldus Erick van Egeraat.

Zijn manier van lesgeven geeft de oud-studenten nog steeds positieve herinneringen. Het idee dat je dingen mocht bestuderen waar niemand weet van had, was altijd erg bijzonder. De atmosfeer die Max Risselada kon creëren, gaf de studenten het gevoel dat zij met hard werken ook daadwerkelijk iets konden bereiken.

Deze aanpak, waarbij studenten kunnen ontdekken dat er een wereld in de ontwerpen en tekeningen van de beroemde architecten schuilt, is erg waardevol geweest voor alle aanwezigen. Het idee dat je in deze mysterieuze wereld kan duiken, is iets wat studenten vandaag de dag nog steeds moeten doen.

Foto: Hans Krüse

De afscheidstentoonstelling ‘Patient (Re)Search’ is tot 10 oktober te bezoeken in de Oostserre van de Faculteit Bouwkunde te Delft. Op donderdag 18 september gaat Max Risselada voor de lezingenreeks ‘The Berlage’ in gesprek met Kenneth Frampton over hun zoektocht binnen de architectuur. Deze avond start om 18.30 in de Oostserre van de faculteit.

Reageer op dit artikel