nieuws

Ney onderscheiden voor Smedenpoort voetgangersbrug in Brugge

Architectuur

Tijdens het Footbridge congres in Londen viel Ney & Partners twee keer in de prijzen. De voetgangersbrug aan de Smedenpoort in Brugge kwam als winnaar uit de bus in de categorie ‘Korte overspanning’. Daarnaast mocht het bureau ook een eervolle vermelding in ontvangst nemen voor de Vluchthavenbrug IJdock in Amsterdam.

Ney onderscheiden voor Smedenpoort voetgangersbrug in Brugge

 

 

De Smedenpoort van Ney & Partners is een historische toegangspoort tot de stad Brugge uit de 13de eeuw. Om een vlotte verkeersstroom van wagens, voetgangers en fietsers toe te laten tijdens piekmomenten bleek de Smedenpoort te nauw. De stad Brugge nam, in samenspraak met de Commissie Monumenten en Landschappen, het initiatief om twee voetgangersbruggen te bouwen aan weerszijden van het poortgebouw.

 Smedenpoort voetgangersbrug Brugge Ney & Partners 

De nieuwe brugjes moesten de historische achtergrond van de omgeving respecteren. Vanuit deze optiek is gekozen om een promenade aan te leggen in plaats van een brug. Het traject is zodanig opgevat dat de nieuwe passerelles de bestaande poort en brug omarmen. Door de veelvuldige aanwezigheid van steunpunten en het structureel gebruik van de borstwering krijgen de dragende elementen beperktere afmetingen en werd er een maximale transparantie bereikt. De draagstructuur werd uitgevoerd in weervast staal, terwijl het loopvlak uitgevoerd is in beton. De detaillering en afwerking van de brug refereert aan artisanaal smeedwerk.

Vluchthavenbrug IJdock
Nabij het Amsterdamse Centraal Station is een kunstmatig schiereiland, zo groot als twee voetbalvelden aangelegd. De beweegbare voetgangersbrug Vluchthaven verbindt het schiereiland met de Westerdijkdokdijk en verleent toegang aan de IJdock-haven. Het ontwerpconcept steunt op de idee om een vorm te plooien uit een dikke staalplaat. De vorm van het brugdek is geïnspireerd op de beweging van de vleugel van een vliegende reiger. De vormmanipulatie geeft de plaat de nodige stijfheid. De vorm van het loopvlak laat een betere afwatering toe naar de perforaties doorheen het dek. Deze perforaties maken een subtiele link naar de aanwezigheid van het water onder de brug en versterken de relatie tussen de voorbijganger en de brug. Vijftien cm lange ledstrips in kunsthars zijn in de basis van elke stijl van de in totaal 1000 stijlen ingewerkt.

 Vluchthavenbrug Amsterdam 

De opdrachtgever vroeg omwille van veiligheidsredenen om het onmogelijk te maken om objecten aan de brug vast te maken. Dat is de reden waarom de stijlen niet onderling verbonden zijn met een horizontale handgreep. Visueel heeft dit een grote impact: de afwezigheid van een horizontale lijn boven het brugdek benadrukt de leesbaarheid van de vorm van de brug.

Lees meer op architectura.be

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels