nieuws

Bewoners matchen met gebouwen

Architectuur

Voor onafhankelijk ontwikkelaar Blauwhoed is co-creatie geen modewoord, maar de basis van hun business model. Architectenbureau Space&Matter vond in hen de juiste partner voor hun concept Crowdbuilding: het verbinden van bewonerswensen met leegstaande gebouwen. Het platform staat nu online als beta-versie, met de bedoeling suggesties en commentaar van gebruikers op te halen. Na de bouwvak is Crowdbuilding.nl live.

Bewoners matchen met gebouwen

Het idee voor Crowdbuilding is afkomstig van architectenbureau Space&Matter, die leegstandsproblematiek bij de wortel willen aanpakken. Tjeerd Haccou: “De meeste plannen voor lege gebouwen zijn symptoombestrijding. Het risico voor eigenaren om te herbestemmen is te groot. We wilden financiële risico’s voor transformatie wegnemen, door de afzet te waarborgen: een groep geïnteresseerden bij elkaar brengen.” Daarbij lieten ze zich inspireren door crowdfundingsplatform Kickstarter. Hier realiseren ontwerpers hun producten zonder fabrikant, maar door geïnteresseerde consumenten te verzamelen, die investeren in hun idee. “Met Crowdbuilding proberen we beleggers of eigenaren te verleiden met een groep potentiële huurders. Eerst komen de mensen, dan het ontwerp. ”

Dating

Phillip Smits, directeur van Blauwhoed, kreeg via een van zijn medewerkers het idee van architectenbureau Space&Matter onder ogen en was meteen enthousiast: “Ik zag een eenvoudig, maar krachtig plan.” Op de Provada 2013 is het idee voorgelegd aan vakgenoten en dit jaar is het platform Crowdbuilding een feit. Bij Blauwhoed, die zich focust op co-creatie met toekomstige gebruikers in het ontwikkelproces, past dit online platform precies. “We koppelen leegstaande gebouwen aan de vraag naar woningen in bijzondere, binnenstedelijke gebouwen. Het platform is een match-machine”, lacht Smits, “een van de inspiratiebronnen waren datingsites.”

 

Verleiden

Op de beta-versie van het platform staan gebouwen uit het eigen netwerk van Blauwhoed, aangedragen door beleggers, gemeenten, maar ook het Rijksvastgoedbedrijf. In een later stadium kunnen mensen zelf gebouwen uploaden. De enige criteria zijn dat de gebouwen in een binnenstedelijke omgeving moeten staan en dat het mogelijk is erin te wonen. Blauwhoed kijkt met SpaceMatter of het transformeerbaar is en benadert de eigenaar. Smits: “Wij kopen niets, maar verleiden eigenaars om ontwikkelinvesteringen te doen.” Op de site verzamelt ieder gebouw online een ‘crowd’, een groep geïnteresseerden. Met de marketingpower van Blauwhoed wordt het platform breder onder de aandacht gebracht en zo uiteindelijk grotere crowds gerealiseerd. Haccou: “Doel is dat de crowds als CPO-groep gaan ontwikkelen en dat een project op Funda staat, om het zo nog breder aan de man te brengen.”

Onderhandelkracht

Voor SpaceMatter helpt de coproductie met Blauwhoed om interessante gebouwen te vinden. “Samen met Blauwhoed zijn we een serieuze speler. Zo hebben we nu de afspraak met de gemeente Rotterdam dat ze ons de tijd geven met de aangemelde panden crowds te zoeken. Die zijn dus exclusief voor ons, daar worden geen andere plannen voor gemaakt”, aldus Haccou.
“Voor bewoners is het platform een hulpmiddel. Samen je wensen in één gebouw realiseren is superingewikkeld. En je bent geen partij voor gebouweigenaren. Wij als architecten en Blauwhoed als ontwikkelaar bieden onze expertise, netwerk en onderhandelingskracht aan.”

Bij Crowdbuilding betrekken architecten en ontwikkelaars de bewoners vooraan in het ontwikkelproces, om in co-creatie te onderzoeken wat er mogelijk is. In de samenwerking pakt SpaceMatter de rol van sparring partner. “Onze ontwerpskills zijn nodig om de verschillende woonwensen te combineren in een gebouw.” Ontwikkelaar Smits: “Architecten kunnen heel goed latente behoeftes vertalen naar een ontwerp, bewoners verrassen omdat ze nog beter aan hun wensen voldoen dan ze zelf konden bedenken. In dit proces zitten architecten te schetsen, een goede plattegrond te maken, daar keert hun vakmanschap in terug.”

 

Slimmer doen

Smits van Blauwhoed vindt zijn werk door initiatieven als Crowdbuilding.nl “veel leuker”. “Vroeger was de bewoner een nummer, nu een persoon. Wij kennen alle namen van de bewoners die voor een bepaald gebouw opgaan.” De ontwikkelaar gelooft in dit business model: “De uitdaging is dit zo op te schalen dat het rendabel blijft. De markt trekt weer aan, maar het blijft hard werken. We moeten het slimmer doen.”

Voor Haccou, wiens bureau geboren is in crisistijd, is bewoners betrekken bij het bouwproces “de natuurlijke werkwijze”. “Wij geloven dat individualiteit tot nieuwe dingen kan leiden, die het top down-systeem zelf nooit had kunnen voorzien. Het aanbodmodel van vroeger leidde tot risicomijdende ontwerpen en tot monotone wijken. Maar we zijn allemaal individuen, niet hetzelfde, en toch in dezelfde huizen wonen? Ik denk dat de wereld er leuker uitziet als bewonerswensen voorop staan.”

Meer weten? Bekijk hier hoe Crowdbuilding werkt.

Actie abonnement de Architect

Reageer op dit artikel