nieuws

Boekbespreking: Het rijtjeshuis

Architectuur

Boeken worden steeds minder vaak besproken. In ons tijdschrift ruimen we er nog steeds plek voor in, omdat we vinden dat vakliteratuur onmisbaar is. Elke maand zorgen we ervoor dat de beste en meest belangrijke boeken worden gerecenseerd. In het aprilnummer is er onder andere aandacht voor ‘Het rijtjeshuis’. Door het rijtjeshuis als onderwerp te nemen voor een gelijknamig boek, wist Bernard Hulsman dit ‘stiefkind van de Nederlandse architectuur’ de aandacht te geven die het verdient. De fotografie van Luuk Kramer maakt duidelijk welke plaats het rijtjeshuis in de vaderlandse architectuurgeschiedenis inneemt en hoe groot de variëteit is.

De opzet van het boek ‘Het Rijtjeshuis’ is vrij eenvoudig, met een voorwoord, inleiding, nawoord en vijf hoofdstukken die de geschiedenis van de typologie in beredeneerde moten verdelen. De focus gaat daardoor als vanzelf naar de prachtige fotoserie. De rijen huizen zijn steevast frontaal gefotografeerd met Hollands bewolkt weer om, zoals de auteur schrijft, ze niet mooier of vrolijker te maken dan ze zijn.

Verzoenend

In het oeuvre van Bernard Hulsman is de polemiek tegen het modernisme nooit ver weg. Maar ditmaal is de toon in de inleiding bij vlagen verzoenend: in de Vinex – de habitat van het naoorlogse rijtjeshuis – worden alle stijlen naast en door elkaar gebruikt. Het rijtjeshuis is, aldus Hulsman, de uitdrukking van de Nederlandse hang naar gezelligheid, maar ook van ons realisme en pragmatisme.

Carel Weeber

De enige die ervan langs krijgt in het boek is ex-architect Carel Weeber. Enigszins genoegzaam stelt Hulsman vast dat er van het Wilde Wonen, zoals Weeber dat vanaf 1997 propageert, tot nog toe vrij weinig terecht is gekomen. Ook de vorig jaar door hem geformuleerde verwachting dat particulier opdrachtgeverschap eindelijk zal doorbreken, pareert Hulsman met de constatering dat het rijtjeshuis op veel vlakken nog altijd de beste kaarten in handen heeft. Zo is het uitermate geschikt voor ouderen- en starterswoningen. Ook de toenemende standaardisering en rationalisering voelen zich het beste thuis bij de rijtjeswoning.

De rest van het artikel kun je lezen in het aprilnummer van de Architect. Je bestelt hem hier.