nieuws

Het begon met een dubbeltje…

Architectuur

De Dubbeltjespanden aan de Mauritskade vormen één van de eerste sociale woningbouwprojecten in Nederland en danken hun naam aan het wekelijkse dubbeltje, dat de leden van de Bouwmaatschappij tot Verkrijging van Eigen Woningen (BVEW) aan contributie betaalden. Ter ere van de renovatie vroeg woonstichting de Key Studio WesselsBoer een ontwerp te maken voor de blinde muur aan de Mauritskade.

Het begon met een dubbeltje…

In het straatje van de Amsterdamse Dubbeltjespanden, haaks gelegen achter de Mauritskade, hangt nog steeds de intieme, huiselijke sfeer van vroeger. Het doodlopende straatje, die bijna als openbare huiskamer van de bewoners fungeert, contrasteert sterk met de vluchtige Mauritskade. Verstopt achter de blinde gevel geeft het niets van haar gezelligheid prijs en ontgaat het straatje je gemakkelijk. Om dit contrast te verzachten en de passant iets van de intimiteit van de dubbeltjes mee te geven, ontwierp Studio WesselsBoer een huizenhoge, gemetselde letterbak.

Muur als toonkast

Oorspronkelijk werd een letterkast gebruikt om zetletters te bewaren. Op die manier verwijst het kunstwerk naar de krant die de BVEW uitbracht om leden te werven voor de bouw van de Dubbeltjespanden. In meer recentere tijden doet een letterbak vooral dienst als toonkast en worden er trots souvenirs en objets trouvés in uitgestald.

Voor deze letterbak verzamelde Marjet Wessels Boer verhalen uit de geschiedenis van de Dubbeltjespanden en vertaalde die in aluminium silhouetten. De voorwerpen met een huisnummer zijn aangedragen door huidige bewoners. Het resultaat is een bonte verzameling objecten, van mattenklopper tot olifant. Samen schetsen de silhouetten de geschiedenis van een bijzondere plek in Amsterdam. Haar werk is mede mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst).

Actie abonnement de Architect

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels