nieuws

Maaskant en Oud wijken voor Dam

Architectuur

Om het InterCityHotel van Dam en Partners te kunnen bouwen in het Rotterdamse Central District, gaan het Boekmangebouw van Hugh Maaskant en het Esveha-pand van J.J.P. Oud tegen de vlakte. Het Schieblock mag langer blijven, maar de omgeving daarachter wordt gewoon doorontwikkeld.

Maaskant en Oud wijken voor Dam

Uit het Sloopkogeldebat dat onlangs in Rotterdam is gehouden, bleek dat het in de stad niet ontbreekt aan historisch besef. Sterker nog: de gemeente legde in beleid vast dat de geschiedenis en ‘lange lijnen’ zichtbaar moeten blijven in de Maasstad. Waarom dan toch zoveel slopen, is de vraag.

“Het zijn twee verschillende arena’s”, legt Patrick van den Klooster van Architectuurcentrum AIR uit. “Tijdens het Sloopkogeldebat maakten we met honderd man prachtig beleid voor de gemeente, waarom en hoe we panden kunnen behouden. Dat noem ik de betekenisgevende arena. Maar in de machtsarena zijn we geen speler. Soms wel, achter de schermen, maar meestal bepalen de gemeente en ontwikkelaars daar hoe de stad wordt gevormd.” Bij de discussies rondom de renovatie of nieuwbouw van De Kuip en het depotgebouw van Boijmans in het Museumpark wil AIR zich wel in de machtsarena begeven, maar Van den Klooster kan naar eigen zeggen “niet alles”.

Keuzes maken

“Ik deel de liefde voor Maaskant en Oud, het zijn waardevolle panden en ik zou willen dat ze bleven staan, maar we kunnen niet alles bewaren. We moeten keuzes maken. En we kunnen ook niet voor elk Maaskantgebouw vechten. Ik wil ook niet dat AIR zich als een moreel gezagsvertegenwoordiger opstelt in de stad. Als een grote groep Rotterdammers deze discussie op een andere tafel terecht kan krijgen, omdat ze zich sterk willen maken voor het behoud, dan kunnen we wellicht helpen.”

 
Visual van Dam en Partners Architecten van het nieuwe InterCityHotel. Dit is een viersterrenhotel van de Duitse keten Steigenberger Frankfurter Hotels AG.

Van den Klooster geeft toe dat veel bewoners geen idee hebben van de bouwplannen in hun stad tot de sloopkogel klaar staat. “Het lijkt me goed om de gemeente op te roepen tot een voortdurende open dialoog, zodat bewoners wél het gevoel krijgen dat ze invloed hebben op de totstandkoming van hun eigen omgeving.”

Volop kansen

In het Boekmangebouw op de hoek van de Poortstraat en de Delftsestraat is nu nog espressobar Lungo gevestigd. Hugh Maaskant ontwierp dit gebouw uit 1955 voor hotel, café en restaurant Boekman. Aan de Delftsestraat staat kantoor-magazijn Esveha (1947-1950), ontworpen door architect J.J.P. Oud.

Paul Kroese, initiatiefnemer van Reprint Maaskant, zag nog volop kansen voor het Boekmangebouw. “Een van de kenmerken en sterke punten is de kwaliteit van de plint en de relatie van het gebouw met de straat. De begane grond is transparant en bevat verblijfsruimtes, wat de kans op interactie van gebruikers in het gebouw en passanten op straat vergroot. Er is een directe relatie tussen het (deels publieke) interieur en de stad. Een kwaliteit die in nieuwbouw helaas vaak ontbreekt.”

 

Fotograaf Ossip van Duivenbode maakte naar aanleiding van dit bericht nog wat foto’s van het Boekmangebouw in Central District.

Central District

Het nieuwe hotel is ontworpen door Dam en Partners Architecten in opdracht van Weena Boulevard CV, een dochteronderneming van het in Rotterdam gevestigde bedrijf LSI Beheer. De planning is dat de nieuwbouw in 2017 is voltooid. Projectontwikkelaar LSI is eigenaar van de bebouwing tussen de Delftsestaat, Poortstraat en Schiestraat. In 2009 kocht de Gemeente Rotterdam de grond voor €52 miljoen als steunmaatregel om de kantoorbouw in het Central District op gang te helpen. LSI heeft de grond in erfpacht, maar kon vanwege financiële problemen een tijdje de erfpachtcanon niet betalen aan de gemeente.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels