nieuws

Neudeflat: “ruwe diamant”

Architectuur

De roep om sloop van de Utrechtse Neudeflat, een ontwerp van Hugh Maaskant, klinkt de laatste tijd weer. De gemeente, die in het gebouw een aantal diensten had gevestigd, trekt binnenkort in het nieuwe Stadskantoor bij het Centraal Station. De Wildschut Groep, eigenaar van de flat, denkt echter aan een herbestemming. Maaskant-expert Michelle Provoost ziet kansen ‘het gebouw in zijn geheel opnieuw te bedenken’.

Neudeflat: “ruwe diamant”

De Wildschut Groep liet lokaal nieuwsmedium Dichtbij weten dat het pand waarschijnlijk “wel een lik verf gaat krijgen. Een nieuwe bestemming wordt nog onderzocht, maar er zijn vooralsnog drie opties: woningen, een hotel of ‘short stay’s’, oftewel korte verblijven. De flat gaat in elk geval niet plat en ook zijn er geen plannen om er studenten in te zetten. Wel willen we renovatie toepassen, maar dat is een jarenlang proces.”
 
De Neudeflat gezien vanaf Hoog Catharijne. Foto Ron Buiting

Upgraden

Momenteel is op de begane grond een fietsenstalling gevestigd. Utrechtse Twitteraars en media buigen zich intussen over de mogelijkheden. Geert-Jan Roebers schreef in Dichtbij een artikel getiteld Plet de Neudeflat. Hij noemt de komende leegstand “een unieke kans om de historische binnenstad van deze 57 meter hoge doorn in het oog af te helpen.” Trouw-redacteur Wim Boevink schreef daarop een column getiteld ‘De toren moet weg’. Hij noemt de Neudeflat een “monument van vastgelopen vooruitgangsdenken. Men herdenkt er een bouwfout.”

Op Twitter wordt ook geopperd de buitenkant opnieuw ‘aan te kleden’. We vroegen architectuurhistoricus Michelle Provoost, schrijver van het boek Hugh Maaskant – Architect of Progress, en Paul Kroese, architect en initiatiefnemer van het boek, om hun reacties.


Tijdens het Utrechtse muziekfestival Le Guess Who speelden bandjes op de bovenste verdieping van de Neudeflat.

Provoost denkt dat het vrijkomen van de Neudeflat eindelijk een mogelijkheid biedt om het gebouw ‘in zijn geheel opnieuw te bedenken’. “Het zou jammer zijn als de Neudeflat eenvoudig werd opgeknapt aan de buitenkant en er lukraak nieuwe huurders worden gezocht. Nu is het mogelijk om beide aspecten, het programma van het gebouw en de uitstraling van het exterieur met elkaar in overeenstemming te brengen en te upgraden. Wanneer het gebouw een stedelijke en feestelijke functie krijgt zal ook het imago van de Neudeflat beslissend veranderen, dat is zeker.

 
De flat is bekleed met natuursteen en aluminium. Foto Mascha van Damme

Het exterieur is niet heilig en kan aangepast en verbeterd worden; maar dan wel met begrip voor de kwaliteiten ervan en van de karakteristieken van dit soort architectuur en specifiek van die van Maaskant, zodat de renovatie een verbetering wordt ipv een oplapbeurt.”

Ruwe diamant

Paul Kroese noemt de Neudeflat “een uniek modernistisch monument. Het markeert een radicale tijdsgeest, die nergens anders in Nederland zo duidelijk zichtbaar wordt. Het Groothandelsgebouw in Rotterdam is het bewijs dat een zorgvuldige restauratie van onschatbare waarden is. Niet alleen cultuur-historisch, maar ook als plek in de stad én als beleggingsobject.
Voorwaarde daarbij is wel dat een creatieve ontwikkelingsstrategie wordt bedacht met respect voor de historische kwaliteit en een visie voor de lange termijn. De tijd van de korte klappen en het snelle geld is voorbij.”

In 1963 bezoekt de Economische Commissie van de gemeente Utrecht de net opgeleverde Neudeflat van architect Hugh Maaskant.

Kroese: “In het geval van de Neudeflat is het vooral belangrijk om dingen niet te doen. Niet de gevels veranderen en geen ander gebouw proberen te maken, maar de bestaande gevels en robuuste materialen restaureren, de gevelpanelen reinigen en het glas vervangen, met een goed ontwikkelingsconcept voor het interieur en een exploitatieplan voor de lange termijn. De Wildschut-groep heeft een ruwe diamant in handen en een unieke kans om geschiedenis te schrijven, mits zij de juiste keuzes maakt.”

Buitenbeentje

In 1960 begon de bouw van de Drakenburg- of Neudeflat, onder veel weerstand, omdat de hoogbouw voor meer verkeer in de toch al drukke Utrechtse binnenstad zou zorgen. Volgens Wildschut “zou dit probleem zich vanzelf oplossen. Wij plaatsen het gebouw juist hier in verband met de plannen voor het aanleggen van de twee grote verkeersaders door het hart van Utrecht.”

 

Dit Verkeersplan Feuchtinger, met een tweebaansweg dwars door de binnenstad, is maar voor een klein deel uitgevoerd. Daarom is de Neudeflat altijd een buitenbeentje gebleven in het stedelijk aangezicht van de Domstad.

Bron: Utrecht Dichtbij

Reageer op dit artikel