nieuws

Max Risselada geëerd door RIBA

Architectuur

De RIBA (Royal Institute of British Architects) heeft de Nederlandse architect, auteur, curator, redacteur en onderwijzer Max Risselada geëerd met een International Fellowship. Deze onderscheiding is door de RIBA speciaal in het leven geroepen om bijdragen van architecten en ontwerpers buiten het en aan het Verenigd Koninkrijk te onderscheiden.

Max Risselada geëerd door RIBA

 

Max Risselada, geboren in voormalig Nederlands Indië, heeft zijn kennis vergaard aan de TU/D, hetzelfde instituut waar hij nu betrokken is als emeritus hoogleraar. Tijdens zijn jaren aan de TU/D groeide niet alleen de faculteit tot een internationaal erkend instituut maar ook werd Risselada bekend voor zijn onderzoek naar moderne architectuur. Diverse lezingen en masterclasses aan het Berlage Instituut en aan de Madrid School of Architectuur verhoogde zijn bekendheid.

Veel van de “jonge” architecten uit de jaren tachtig zijn sterk beïnvloed door zijn denkbeelden en onderwijs. Mecanoo is wellicht de bekendste (inmiddels uitgewaaierd in vijf aparte bureaus) maar ook Nathalie de Vries (MVRDV), Dick van Gameren (voorheen: architectengroep, Mastenbroek Van Gameren, nu: TU Delft), Hans van der Heijden (Biq, Cambridge), Ruud Roorda.” (Harm Tilman)

Tijdens een tweejarig sabbatical , begin 1970, werkte hij bij Charles en Ray Eams die van grote invloed waren op zijn architectuuropvattingen. Bekend zijn de door hem geschreven boeken over de tentoonstellingen waarvan hij tevens curator was zoals ‘Raumplan versus Plan Libre exhibition’ (1987) waarin het het werk van Adolf Loos vergelijkt met het werk van Le Corbusier tussen 1919-1930. “Dit boek geldt als een klassieker” (red.)

In 1999 publiceerde Risselada ‘Functionalism 1927-1961, Hans Scharoun versus de Opbouw’. In 2004 schreef hij samen met Dirk van den Heuvel en Beatrix Colomina Alison & Peter Smithson – ‘From the House of the Future to a House of Today’. In 2005 was hij curator van de tentoonstelling Team 10, In search of a Utopia of the Present’. Later kwam een vervolg over de moderne Nederlandse architectuur, ‘Three Generations of Postware Dutch Architecture – Aldo van Eyck, Herman Hertzberger en Mecanoo’. Dit boek schreef hij als begeleiding bij de Hollandse inbreng bij de Architecture Biënnale in Sao Paulo in 2000.

Reageer op dit artikel